Påvirket af bændelorm..?

For et par uger siden så jeg et bændelormsled på Pete - kun det ene, og jeg afventede resultat på larvedyrkning fra hestenes prøver, så tænkte at få det på samme recept.

Op til weekenden virkede han off - lidt sløv, sov mere end normalt - og med Manses forløb i mente, besluttede jeg at få ham tjekket i denne uge.
Søndag brækkede han 2 velvoksne bændelorm op, fik selvfølgelig skaffet kur mandag, og han er nu back to normal, fraset utilfredshed med vejret… :metal::crossed_fingers::smirk_cat:

Kan den - forhåbentlig forbigående - “off-hed” skyldes bændelormene…? :thinking:

EDIT: Jeg er med på, at det ikke er sædvanligt at de kaster bændelorm op - men efter 40+ år som såvel katte- som hesteejer, er jeg ikke i tvivl om, at det var bændelorm, og jeg har efterfølgende læst mig til at det kan ske ved kraftige angreb - så undrer det mig bare fortsat at jeg ikke set har led på ham tidligere…

EDIT til EDIT: Spørgsmålet går primært på, om andre har oplevet lignende adfærd i forbindelse med ormeangreb - det fremgik måske ikke helt klart… :smirk:

5 Synes om

Hvis det er et slemt tilfælde, skulle det da ikke undre mig at han godt kan blive lidt skidtmas af det. Og hvis han har kastet op af det kan det godt lyde som en slem omgang, og man har det jo ikke godt hvis man kaster op.
:troste: håber han hurtigt er på toppen igen. Men det skader jo ikke at spørge dyrlægen. :hjerte:

4 Synes om

Tak :heart: - og I did, men var ude efter at høre praktiske erfaringer også, da det ikke er noget jeg selv har oplevet tidligere.
Men viser han adfærd, der gør mig det mindste i tvivl om koblingen, ryger han afsted til den helt store screening… :worried: :crossed_fingers:

4 Synes om

Hitterne men de er killinger. Da de var vel 5 uger begyndte Leon at hænge i bremsen. Efter et par dage brækkede han også orm op. De fik selvsagt ormekur asap, men der gik et par dage før han var helt kvik igen, men der kan sagtens være forskel på killinger og voksen. Jeg har bare ingen anden erfaring. Pøj pøj med ham :heart:

3 Synes om

Jeg har oplevet det en enkelt gang for mange år siden. Katten var også lidt skidtmas et par dagen, inden hun kastede en temmelig lang bændelorm op :s:
Hun blev ret hurtig frisk igen, efter en ormekur.

4 Synes om

Tak - det var lige hvad jeg håbede på…:crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers::see_no_evil:

3 Synes om

Beimis var meget påvirket af det da han kastede op
Skrev lidt om det her en sted
Samt meget påvirket da han fik pille mod orm og de skulle ud

Men er presset lige nu,
Svarer bedre og finder foto søndag

3 Synes om

Jeg har ikke personlig erfaring med orm / skidtmas.

Men vi har nogle gode venner som har en fritløber, og hun har flere gange været alment påvirket når hun har haft orm. Og det har hun haft en del gang, hun er storjæger.

Så tænker det sagtens kan være det der har drillet.

4 Synes om

Tiden fløj i weekenden

Kan ikke finde foto

Men ja beimis har en gang virkelig været skidtmas
Han var “pylleret”
Også efter en døgn sådan kastede han en kæmpe bændelorm op
En pille i ham næste dag igen skidtmas
Sover uroligt gemmer sig

Kan høre maven rumler og arbejde

Indtil pludseligt ud og komme af med en kæmpe klat døde orm

Men normalt bare ved alm løse led i måsen
Hvis han havde mange
Og når få jeg kom til og tænke over det
Kunne jeg god se han havde trukket sig mere
Sovet mere
Sådan bare ikke helt på toppen
En orme pille
Og maven arbejdet
Sov uroligt
Og ud og lave en kæmpe klat
Ind sove mere og så frisk dagen efter

4 Synes om

Tak for at dele jeres erfaringer - og han er heldigvis fortsat tilbage i vanlig form, så det lyder til at jeg med relativ ro i maven kan tillade mig at tro på at det var ormene, der var synderen… :crossed_fingers: :face_with_peeking_eye: :smirk:

7 Synes om