Vores nye killing vil ikke røre tørfoder

Vi har for en uge side fået vores nye lille killing (Vi hat altid haft kat). Den er super sød, MEN den vil ikke røre sit tørfoder. Der hvor den er født, er de i tvivl om den nogen sinde har spist det, da alle killinger blev madet med vådt med tørt drys på stort fad. Om natten havde de altid vand og tørfoder til rådighed og det var altid spist om morgenen, men ingen ved jo hvem af killingerne, der har spist det.

Vi fodrer med det den var vant til “Select Gold Kitten” og vådfoder af samme mærke. Har forsøgt at købe RC kitten, det gider den heller ikke. Vi kan også lokke lidt tørt i den ved at blande lidt i det våde. Den viser ingen interesse for det tørre overhovedet og vi er ikke indstillet på kun at fodre vådt, og slet ikke råt, så undlad helst at kommentere med det.

Jeg/vi vil rigtig gerne høre om nogen har lignende oplevelser og høre om tiltag, der har gjort en forskel. Killingen er 13 uger, MEGET tillidsfuld og kærlig. Vi skal til dyrlæge i morgen for 1. vaccination, så der vil jeg naturligvis høre dem ad.

Mvh. Rebecca

3 Synes om

Du kan prøve at blæse med en føntørrer ned i skålen, lige før servering … når pillerne begynder at glinse på overfladen, er de klar.
Det smelter den coating der er på overfladen af pillerne og kan få foderet til at dufte stærkere … måske synes den ikke tørfoder dufter af mad?

6 Synes om

Hvor længe lader du det stå før du tilbyder vådfoder?

Og er tænderne tjekket?

Hejsa
Den får vådfoder om morgenen iblandet tørfoder. Det glider ned. Hen mod aften har den ikke rørt sit tørfoder (jeg vejer og kontrollerer), så ml 6.30 og aften spiser den intet.
I morgen når den skal vaccineres får jeg tænderne tjekket😊

4 Synes om

Det kan desværre blive en hård kamp. :s:
Jeg har en pige på 11 mdr. hun vil hellere sulte end at spise noget som helst tørfoder.

Hun nægter også at spise vådt/råt hvis der er drysset tørfoder ud over.

Jeg har virkelig forsøgt alt men må konstatere at katte kan være meget stædige :surrender:

Det giver store problemer når hun skal passes, så jeg forstår godt dit behov for at lære hende at spise lidt tørfoder også.

6 Synes om

Kender det for godt…
Her endte vi med at veje katte dagligt for at kontrolere vægt. Vi serverede tørkost og dåsemad med store mængder knas.

Jeg holdte øje med vægten da jeg ikke ville at min kat skulle tabe sig doe meget, men jeg er også overbevidst om at den ville spise når den blev sulten nok…

Faktisk tabte han sig aldrig mere end hvad der var helt ok, men han blev mindre god til at skjule at han faktisk godt kunne spise tørkost…

Når han så i starten viste at han spiste tørkost fik han en smule dåsemad uden knas…
Men der gik nok 1 måned med den udgave før at han han spiste som alle andre. Han ser dog stadig på dåsemad som en forstærkning af hans adfærd, så han kan godt mene at han er så artig at dåsemad er påkrævet…

Det her virkede også kun fordi vi havde 15 steder med foder (hvilket gjorde at han ikke behøvede at vise os at han spiste, men vi havde også skåle med forskekklig typer tørkost for at se om det var smag/størrelse på det som irriterede)
Resten af vores katte var de gode eksempler der klade til samling når dåsemad skuffen blev åbnet og viste ham at tørkost også er dejligt… )

Men når man er stædig vil man helst heller ikke vise sine mennesker at man smager på det, så derfor var vægten min bedste ven

5 Synes om

Vi har prøvet det flere gange med killingr der kun ville spise vådfoder, vi har lært dem at spise tørfoder ved at blande det i vådfoderet, så de lære at mad gerne må knase (Vi brugte altid RC babycat, da det er så småt).
til en start kun ganske lidt i, men så grasvis mere og mere indtil det bestod af 95% tørt, I perioden har der altid stået tørfoder fremme, og vores er altid endt med at spise tørfoder.
Vi har samtidig holdt igen med mængden af vådfoder og aldrig givet det uden af der var blandet tørfoder i.
Nogle tager længere tid end andre

4 Synes om

Hvorfor er et vigtigt at katte spiser tørfoder - det er jo ikke naturligt?
Mine spiser begge dele, men især Robin er mest glad for vådfoder og jeg ville da aldrig tvinge ham til tørfoder, hvis han absolut ikke ville have det.
Ville I selv spise noget, I ikke brød jer om, om det så blev serveret dag efter dag??

6 Synes om

Det er superpraktisk hvis man er væk hjemmefra i flere timer på grund af fx arbejde, eller hvis katten(e) skal passes med kun et tilsyn i døgnet.

Med det sagt, så svinger det meget hvad mine spiser. I perioder nægter de tørfoder og spiser kun vådt, i andre perioder gider de ikke rigtig vådt, og spiser gladeligt tørt.

9 Synes om

Vådfoder finder man nu heller ikke særlig mange steder i naturen, så jeg tror ikke, det er mere naturlig kattekost end tørfoder.

Jeg har selv haft en kat, der kun ville spise vådfoder, og det var ekstremt besværligt! Så jeg forstår virkelig godt, at man gerne vil kunne fodre med tørfoder også. Blandt andet af den grund, som Tea skriver.

@Uecker - desværre lærte min kat aldrig at spise tørfoder i sit (desværre kun) 2 år lange liv (dødsfaldet var ikke kostrelateret). Så jeg forstår dig så godt, men kan desværre ikke give nogen gode råd.

2 Synes om

Enig. Den store forskel er dog, at katte er “designet” til at optage væske fra deres foder og der er godt nok ikke meget væske i tørfoder :slight_smile:

5 Synes om

Tænker også det er det, der menes med “naturligt”, for der kommer vådfoderet trods alt tættere på - og så¨findes der jo vådfoder-mærker, der primært består af rent kød…

Men ja, tørfoder er mere praktisk.

4 Synes om

Der skal ikke herske tvivl om at vi vil gøre næsten alt for vores katte, men det skal også fungere i en travl hverdag med arbejde, børn osv. Vi har aldrig før haft problemet, så derfor mærker vi tydeligt nu, at det kræver noget helt andet. Derfor vil vi virkelig gøre alt for, at det kan lykkedes med tørfoderet, også uden at der skal blandes vådfoder i. Ikke dermed sagt, at den aldrig skal have vådfoder rent, men det skal ikke være den primære foderkilde. Jeg filmede i går, at den spiste det iblandet vådfoder, kan man uploade videoer herinde?

5 Synes om

5 Synes om

Her kan I se, at den spiser det “sådan lidt”, når der er iblandet lidt vådfoder (meget lidt). Når det bare står tørt fremme i en skål, er det næsten som om, at den ikke tror det er mad, så ligeglad er den med det.

5 Synes om

Jeg har ikke selv prøvet at stå med en kat, der er så meget imod tørfoder, så direkte erfaring har jeg ikke.

Men da jeg i sin tid anskaffede noget foderaktivering til mine katte, kunne hverken min daværende hankat eller min hunkat gide gøre indsatsen for at finde ud af, hvordan det virkede for deres almindelige tørkost, men straks jeg puttede royal Canin savor extingent i så var de i gang :slight_smile:

Da hankatten efter en større operation senere hen ikke ville spise og igen senere pga. sygdom lykkedes det også begge gange at få ham lokket til at spise, ved at blande det i den normale tørkost :slight_smile:

4 Synes om

Det sker at der er nogen katte der bare ikke vil, og ja det er virkelig besværligt hvis det sker for det sætter nogle begrænsninger. Jeg har selv en 2-årig jeg selv har opdrættet, ham har jeg måttet opgive at få til at spise tørt, han VIL IKKE spise det, så sultestrejker han hellere og det er noget møg for det risikerer de at få dårlig lever af.

Hans bror var ligesådan som killing da de skulle lære det, men han fik det lært stille og roligt ved samme fremgangsmåde som dig - iblandet vådfoder, mængden blev øget stille og roligt og en dag tog brormand selv tørfoderet, men ham der bor her stadigvæk ikke tale om.

Så fortsæt stille og roligt med at iblande det hans vådfoder og øg mængden langsomt så der kommer mere og mere tørfoder i. Kodeordet er langsomt, hvis du gør det for hurtigt stopper han måske igen. Tag ikke fejl de kan være ufattelig stædige og picky med hvad de vil spise, og de er utrolig meget styret af deres lugtesans, så det kan være han ikke kan lide lugten af det tørfoder du prøver af - prøv med nogle forsk. versioner, man kan købe prøvepakker af rigtig mange typer tørfoder, bla. på zooplus, så man ikke brænder inde med en mængde større poser.

Good luck :slight_smile:

3 Synes om