Årets havetråd 2018

Vi skriver 2018, nyt år og nye havedrømme spirede løs, også kom der lige en omgang frost og bankede os helt tilbage til “armchair gardening”… men smukt er det nu, selvom det er forbandet koldt :snowflake: :snowman_with_snow: :blaafrossen:

EDIT: glemte billedet :flojte:

12 Synes om

Det er dejligt med noget frost og solskin! :slight_smile:

4 Synes om

:sunflower: :hibiscus: :four_leaf_clover:

Dejligt med en havetråd – selvom jeg ikke har have, nyder jeg at læse med og se billeder

1 Synes om

min “have” aka plantebaljer er stadig pakket ned med pyntegrønt.
En balje med sødekartofler står og er pakket godt og grundigt ned i håb om de ikke får frost så og roserne står ved siden af - også pakket sirligt ind i pyntegrønt, så rødder står frostfrie.
Til foråret skal roserne klippes ned for første gang siden jeg plantede dem - det er jeg lidt spændt på, om jeg kan hitte ud af. De stod jo SÅ flotte sidste år, men det var jo også lundhede, som havde klippet dem ned og solgt mig som barrods efteråret forinden. Så er meget spændt på, om jeg får dem klippet for meget eller lidt eller… det skal der lige læses lidt på :slight_smile:
Jeg er allerede ved at overveje, hvad min "køkken"balje skal indeholde. Salvien overvintrer nu for tredje vinter, så den skal bare begrænses lidt i omfang. Og så må vi se, hvad der ellers skal ske deri :slight_smile: Måske se om jeg kan finde en timian, som kan overleve :tihi:

1 Synes om

Jeg kunne i den grad mærke det i går. Energiniveauet var helt anderledes. Jeg følte mig næsten helt menneskelig :hoho:

6 Synes om

Det er nu ikke særlig svært at klippe roser. :slight_smile: Ja, der er mange ‘regler’, men i princippet kan man nøjes med den ene her - man klipper bare lige over en udadvendt knop.
Og jaja, så er der nogle der skal klippes længere ned end andre og blablabla - det er jeg sådan lidt ligeglad med. Jeg klipper bare - må den ikke blive vildt høj, så klipper jeg ret langt ned - 20 cm over jord - må den godt rage i vejret klipper jeg bare lidt hist og her, hvor jeg nu lige synes, for at forme planten lidt. Fx de grene, der går på hinanden, kan man klippe lidt længere nede.
Store rosenbuske bør man så fjerne et par af de ældste grene på i ny og næ, helt nede ved jorden. Men sådan nogen har du nok ikke i dine baljer. :smiley:
Og timian - den overvintrer da altid her hos mig? Hvis det er den almindelige grønne altså. Citrontimian og diverse brogede sorter er lidt mere sarte. :slight_smile:

2 Synes om

Min timian døde simpelthen 3 uger efter den blev plantet - hvorfor er et rigtigt godt spørgsmål. Jeg havde faktisk et værre hyr med overhovedet at finde en rigtig timian sidste år :confused:
Så det skal altså lykkes i år :smiley:

Jeg må prøve mig frem med det rose-klipperi. Heldigvis skulle Rosa Super Star ikke være den sarteste rose af dem alle og min mor “klipper også bare” sine. Men jeg har jo nok netop stirret mig blind i alle de mange regler.
Det er jo meget unge planter jeg har, så lige nu er der kun tre hoved-skud ved dem begge, hvorfra der så kom mange små grene fra sidste forår :slight_smile: Vil egentligt gerne have den mere tæt, synes den var lidt ranglet sidste år. Men ved ikke lige hvordan jeg opnår det. Måske over tid og år :slight_smile:

Nu kender jeg ikke lige Super Star, men ikke alle roser bliver lige ‘buskede’. Nogle vil altid bare være en stikkejavert eller tre - mens nogen gror, som blev de betalt for det!
Man kan ikke engang regne med, at samme rose gror ens hos alle. Det kommer jo også an på jordbundsforhold, mængder af sol, gødning og vanding osv. osv. :slight_smile:

Roser er gambling - nogle gange bliver man super glædeligt overrasket over en bestemt roses frodighed - og andre dybt frustreret over en andens sygeligt pjevsede udseende. :smiley: Jeg har begge slags i haven! :smiley:

1 Synes om

Lyder i øvrigt sært med din timian. Har du overvandet den? De skal jo stå ret tørt/veldrænet og solrigt, da det jo er en plante, der trives under sådanne forhold. :slight_smile:

Amen to that!!

1 Synes om

Roser har deres helt eget liv.

Ja, du kan læse nettet tyndt i regler der beskriver hvordan du skal beskære dem, og hver eneste rosenelsker klipper den på deres måde, og der er ikke nødvendigvis en måde der er mere rigtig end andre. Så tag det du synes du kan bruge fra det du læser på nettet.

Jeg kan læse mig til at din rose er en storblomstrende rose. Dem plejer jeg at beskære så de bliver rimelig kompakte, dvs. en god tilbageklipning til en ca. på 25 cm, og sådan så jeg har gode kraftige grene tilbage, væk med tynde svage grene. Husk at få den gødet godt når den står i krukke. Det er måske årsagen til at den har været skravlet. Men igen - forholdene den enkelte rose står under betyder så meget. Så den sammen rose hos mig kan være en helt anden hos dig, hos Diana eller Eva og vice versa. Der er kun en ting at gøre - du må prøve dig frem for at se hvad der virker hos dig og de vækstforhold der er på din altan :sunny: :slight_smile:

Mht. din timian er jeg enig med Diana… måske har den ikke optimale vækstforhold?

2 Synes om

Mine roser står i baljer, heldigvis med mer jord hvis det bare var krukke :slight_smile: fik ved køb en kanon beskrivelse fra lundhede (hvor de er købt), hvordan jeg skulle lave jordfornyelse og gøde i store plantebaljer, som de står i. Fik samtidig at vide det var meget unge barrodsplanter de sendte ud, da de næsten lige var startet op med dem igen. Så gødning og jordfornyelse - der følger jeg beskrivelsen fra lundhede til punkt og prikke. Det virkede sidste år, hvor de må siges at være storblomstrende :smiley: selve de ‘store’ grene i bunden er ikke så tykke - men de blev tykkere og tykkere hen over sommeren, så jeg er ret spændt på dem i år :slight_smile:
Jeg må prøve mig med beskæringen - men første er man jo altid lidt nervøs :blush:

Min timian må jeg nok indse blev købt for billig :confused: eller ja stod for vådt eller noget i den dur.
Jeg ledte Aalborg tynd, men fandt først sent en sidste år, og fra start var den altså ikke ret god…
så i år tager jeg på planteskole og køber en god en før de er totalt udsolgt som sidste år :see_no_evil:

Det må da siges at være god service. Hvis deres råd virkede fint sidste år, så er det da bare at fortsætte efter dem. Jeg har endnu ikke købt online ved dem. men jeg har kun hørt meget positiv omtale generelt om Lundhede og deres produkter.

Mht. timian… så havde min lokale Aldi idag store flotte krydderurter i lerpotter (dia ca. 15 cm) til en 20’er. Udvalget kan selvfølgelig være lokalt baseret, men min havde både alm timian, citrontimian og en slags mere som jeg ikke lige fik tjekket. Så prøv da der. Alle mine krydderurter ude på terrassen er krydderurter der er købt ind på den måde.

1 Synes om

Lundhede er virkelig søde og rare.
Jeg både sendte mails og ringede dertil forud for mit rosenkøb, og selvom jeg ‘kun’ handlede for lige omkring 400.-, så fik jeg simpelthen en fantastisk kundeservice og den vejledning jeg fik på skrift var en af gartnernes, som lige skrev til mig og vedlagde ordren.
For de havde godt nok ikke en standard-vejledning til den type roser i baljer, men det lavede de lige og lagde ved, nu det var mine første roser.
De går op i, at man får gode varer og succes med det man køber. Deres grogaranti hjælpes helt sikkert på vej af rigtig god vejledning og service :slight_smile:

Jeg er slet ikke i tvivl om, at skal jeg købe noget lidt mere ‘specielt’ igen, så starter jeg hos dem :slight_smile:

Og jeg må i Aldi og kigge timian :smiley: det må kunne lykkes for mig i år :slight_smile:

1 Synes om

Ih altså. Har næsten lyst til at klappe i hænderne. De er lige ved at springe ud… påskeklokkerne

7 Synes om

Jeg har skam lavet lidt i forhaven idag… jeg har kastet de der fine pyntegræskar fra efteråret, som har været på fortrappen, ned under fuglefodringsbrædtet…:fin: And this concludes the gardening program for the month of January :slem:

1 Synes om

Jeg tror ikke, min påskeklokke bliver til noget :frowning:

Og så var jeg lige nødt til at gå ud at tjekke - sørme om der ikke er et lille skud. Men det er lille, og jeg tror, det har lange udsigter, før det bliver til en blomst. Mine vibeæg er der ingen spor af. Jeg håber, det skyldes, at det er for tidligt, for der var en del løg eller knolde, eller hvad de nu er.

Til gengæld er tulipanerne, jeg satte i det bed, allerede meget store. Er det ikke for tidligt? Jeg har nok ikke sat dem dybt nok. Eller dækket dem godt nok til :frowning: Nå, men det er jo den slags, der giver erfaring :slight_smile:

de små gule er oss undervejs…

2 Synes om

Det er meget lunt i år, og en del af planterne tager forskud på tingene, bemærkede lige igår at en af mine roser har sat små nye skud! Det synes jeg godt nok er nooooget tidligt den forsøger på det… :venter:

1 Synes om

Jeg var blevet nede i den varme jord hvis jeg var dem … !

3 Synes om