Drivhuset 2015

Så er mit stueopdræt af chiliplanter gået til næste fase. De små spirer er nu blevet store nok til at flytte ud af soveværelset og ind i drivhuset i stuen, hvor de nu bor sammen med en solsikkespire (han er godt nok noget større end dem, men som singleton er småbrødre ikke at fornægte) :wink:

Det var noget af en farce at få dem flyttet! Jeg fik plantet dem i større potter (aka plastikkrus) i går aftes og bar dem ind i stuen på en bakke… Mens jeg stod og flyttede glassene et for et mente Hugo da, at han liiiige skulle tjekke bakken ud! Så han kommer flyvende gennem luften og lander på bakken, så de sidste 3 glas vælter ned i lænestolen :argh:
Jeg fik samlet de to planter, men KRISE! Den ene spire var bare pist væk! Efter en grundig eftersøgning i samarbejde med detektiv Rune og nogle nysgerrige kræ - og efter eftersøgningen egentligt var opgivet - fandt jeg så den sidste spire på hovedet i et af de andre glas :yikes: Han blev fisket op, og nu håber jeg bare, at han overlevede den hårde flytning…

Straffen for bare at smide ukendt antal frø i jorden er igen at drukne i planter. Planen var at holde det småt i år. Gør jeg til dels også hvis man ser i antal forskellige sorter. Men at jeg så har SÅ mange af hver sort er noget helt andet. - Tror jeg har 15 af den ene slags tomat. Tosset. - Og igen kan jeg ikke nænne at smide nogle ud, så håber jeg kan komme af med lidt på et tidspunkt, pladsen er noget trang nu jeg er for nærig til at bruge mit LED lys og kun vindueskarmene.

Jeg glemte alt om drivhuset i et par dage - og hold da op, der skete en del :uha: Pludseligt var mange ting gået fra en 4 blade til også at have et par grene ud med en 4 blade :uha:

Solsikken havde det ikke super godt, men den har det lidt bedre allerede :slight_smile:

Og så skal I lige se noget fint :smiley: En dag kom der pludseligt en konvolut ind ad døren… Hvad var det dog?

Jo, det var 3 planter pakket i engangssprøjter :tihi:

Camilla syntes åbenbart jeg skulle have lidt planter - hendes yndlingschili (som ikke ville vokse for mig) og yndlingstomat, og så lige en bonus-chili :smiley: Jeg er meget glad for dem!

ku’ da være man sku’ vande 2materne…ups

Hvilken tomatsort er det? Tenerife tomat - dem kender jeg ikke - hvordan ser tomaterne ud ?

Nu er der også kommet gang i 1. sals drivhuset (altanen) her:

Fra venstre er det: Sungold cherrytomat, Lemon chili, Aranca cocktailtomat, Chocolate cherrytomat, Superset peber og Flavorino blommetomat.

Mangler lige en flok pelargonier til at stå foran og så skal der sås pluksalat som bunddække så tomaternes rødder ikke blive svitses af solen.

Det er helt fantastisk at komme ind i soveværelset nu når altandøren står på klem, har en lille duftnellike stående i en potte derude og den dufter helt fantastisk - helt ind i soveværelset :hjerte:

Det er en lille tomat fra Tenerife som jeg tog frø med hjem af. Ved ikke noget om den…

[QUOTE=Kimilla;1239428]

Det er en lille tomat fra Tenerife som jeg tog frø med hjem af. Ved ikke noget om den…[/QUOTE]

Årh, hvor godt :klapper:

Rune spurgte, om den hen ‘Tenerife Tomat’ fordi du havde stjålet den på Tenerife. Jeg mente, at det da helt sikkert måtte være sorten!

Han fik så mest ret :klapper:

[QUOTE=Lykke;1239440]Årh, hvor godt :klapper:

Rune spurgte, om den hen ‘Tenerife Tomat’ fordi du havde stjålet den på Tenerife. Jeg mente, at det da helt sikkert måtte være sorten!

Han fik så mest ret :klapper:[/QUOTE]

Men ikke helt, tomaterne er købt til en aften der skulle laves mad. :stuck_out_tongue: Der er desværre intet spændende at nakke på Tenerife, af hvad jeg har set, eller ja mangel på samme.
Men vi kunne ikke huske hvad de hed de tomater der var købt. Så den blev opkaldt “Tenerife tomat”. :smiley:

her har været frost…

Også i Odense - vi måtte skrabe ruder på bilen her til morgen :S
Er SÅ glad for, at jeg modstod fristelsen, og ikke satte alle mine planter ud igår!!

det ser ikke ud til at frosten har været forbi køkkenhaven - den ligger godt og lunt - drivhuset har været varmet op af aftensolen i går, så det er oss OK …satte lidt krydderurter sidste uge, ellers er der kun sat løg…

Normalt hader jeg at bo ved vestkysten fordi her altid er nogle grader koldere end det er inde i landet. Men lige på denne årstid elsker jeg det, fordi vinden og havet sørger for at vi trods alt har et par graders varme selvom der er nattefrost inde i landet. Så alle mine sommerblomster har overlevet natten, og det har ikke været rigtigt koldt i drivhuset, hvor alle mine tomatplanter er flyttet ud. Er nu glad for at jeg stadig har chili og peberfrugter indendørs.

her har været et par grimme haglbyger i dag…og tidligt i morges…og i går morges…anyway, jeg har fået de sidste løg sat, nippet jordbærtomaten, fundet en håndfuld kartofler der undgik både skybrud og greb sidste år…

den første 2mat er i blomst…fik 2 bakker porrrer og 2 bakker selleri plantet i går…og ½ pose radis…de er allerede spiret - fidus, smid frøene i en skål med en sjat vand, så er det oss lettere at få ved et frø af gangen

Jeg fik i går pottet 8 tomatplanter op. De lider enormt i de små potter, men pladsen er trang så ikke alle kan være glade desværre, jeg nægter at sætte mit lys til så sent.
Min vindueskarm i soveværelset og den ene i stuen er proppet til bristepunktet nu. Ser virkelig frem til de kan komme i drivhuset og brede sig der ude. :slight_smile:

Her sker der også lidt. Tomatplanten er flyttet ud i køkkenvinduet sammen med solsikken, og de fleste chilier har fået større potte… Jeg frygter lidt når de sidste skal have ny potte, for så kan de ikke være i drivhuset længere og Jack gnaver i de stakkels små pus!

Her er der 3 slags basilikum og en tomat i vinduet i stuen. Tomaten er lavet ved bare at skære en cherrytomat i stykker og putte den i jord :smiley:

I bryggerset står der timan, citronverbena og chili. Og en hortensia og en engletrompet :slight_smile:

Udenfor er der citronmelisse, marrokansk mynte, chokolade mynte, persille og oregano i krukker og i højbedet står der ramsløg, purløg og der er sået spinat, salat og radiser :slight_smile:

køkkenhaven står fint…men gigten si’r at der kommer noget grimt vejr, så håber den bli’r stående

Vi har 3 agurkeplanter og 3 tomatplanter i udestuen…
Ikke noget facny og helt Lars´s projekt. De blev sået og passet i vindueskarmen og for en måned siden blev de flyttet i udestuen.
Her er så en af de 15 agurker der er på vej pt.