Entropion hos kat

Jeg har brug for hjælp til information om entropion.

Er det arveligt?

Jeg kan ikke umiddelbart google mig frem til det.

Øjendyrlægen.dk lister både entropion og ektropion under arvelige sygdomme.
VH
Susanne

1 Synes om

Den øjendyrlæge må åbenbart tjene for lidt til, at han vil bruge penge på at få nogen til at lave et fornuftigt website til sig. Hold nu op, det er skidt!

Ja, jeg var jo nødt til lige at tjekke, hvad entropion og ektropion var for nogle størrelser. Og ja, jeg ved godt, at han er en dygtig øjendyrlæge, og at det er det vigtigste, men alligevel …

ja, det er da helt historisk - den er optimeret til 19 år gammel browser :slight_smile:

på sin vis lidt sjovt og retro - men den er nok ikke så optimal på mobil

2 Synes om

Jamen butikken er for længst overgået til Anicura, så det er store ting den stadig ligger der :wink:
VH
Susanne

1 Synes om

Ah, ja så giver det nok bedre mening :slight_smile:

Undskyld, jeg afsporede tråden :ups:

og svar på spørgsmål - ja, der er arvelig komponent. man finder det jo mere eller mindre hyppigt hos perser…

Men der er flere grader/alvorlighed - det kan være en lille rullen af del af øjenrand som ikke giver nogle gener til så alvorligt at det kræver operation.

spørgsmål er i forhold til at bruge kat med entropion i avl?

I FIFe er det slet ikke tilladt :slight_smile: Og kan bl.a. findes i skemaet over generelle avlsanbefalinger på Felis Danicas side

så er der en del af de meget brachycephale persere som ikke bør være i avl?
af dem jeg ser har størstedelen entropion i større eller mindre grad - næsten alle har rulning af nedre øjenkant ind mod øjenkrog…

denne anbefaling ville også udelukke en hel del “Øjne som er unaturligt store og fremtrædende”…just saying :slight_smile:

OT - men nu vi er ved regler…har FIFé ikke regler for at man som opdrætter skal føre ‘protokol’ med katteri…altså have optegnelser over div? Har kikket men kan ikke lige finde noget på skrift?

Breeding and Registration Rules - jeg har ikke checket hvilken paragraf, men der bør du kunne finde det. For ja det findes, og i Felis Danica accepterer man at dyrlægens journal er tilstrækkelig. Det kan være anderledes i dit forbund.
VH
Susanne

Tak …ledte vist ikke ordenlig efter … :slight_smile:
“1 Generelt …Der skal holdes nøjagtige optegnelser vedrørende sundhed og avl af katte og killinger.”

Tak for svar allesammen :slight_smile:

Det var ikke i forhold til at bruge en kat med det i avl, det er en kastrat som har fået det konstateret.

1 Synes om