Havens fugle

Ja det står tydeligt i den artikel. Den spiser også de solsikkefrø jeg stadig foder med. Måske den skal have flomme fedt som der står. :smile:

1 Synes om

Den er fint tilfreds med den her slags fedt, kan jeg fortælle :slight_smile:

2 Synes om

Det link var jeg faktisk inde på i går, men læste ikke færdig, da jeg så det handlede om fodring… :laughing:

Anyway, spætterne er nu stadig velkomme her, og det samme er egernet - som katteejer ville alt andet vist være en anelse dobbeltmoralsk… :sunglasses:

2 Synes om

Her kommer alle også. :smile:

Det er de bestemt også her. Dog har jeg ingen egern. Til gengæld har jeg skader :slight_smile:

små smutter…

5 Synes om

Jeg har anskaffet en ny foderbeholder til fuglene. Et gennemsigtigt rør med nogle huller og tilhørende siddepinde plus en underskål til at samle alt det op, de sviner ud over kanten. Men tør de bruge den? Nej, nej - den har hængt der siden i går eftermiddags, og jeg har endnu ikke set en fugl i den.

Den hænger samme sted, hvor der i går hang et foderhus, og der hænger stadig et (tomt) foderhus ved siden af. Alligevel bliver de ved med at flyve til det tomme foderhus i stedet for det, hvor jeg selvfølgelig har sørget for, at der ligger nemt tilgængeligt foder i underskålen her til at begynde med.

Men hovsa, så gik den første lille gråspurv alligevel i fælden :smiley: Så følger de andre nok snart efter.

2 Synes om

nu blev jeg så glad, for smutterne var smuttet…så jeg gik i gang med at flytte brænde op i den stak der er til den kommende vinter…og inde bag en hjørnestolpe var der en ny rede godt fyldt med små æg…ikke så godt når der skal laves plads til en 3-4 m træ

Har lige reddet Frederik fra en gærdesmutte. Nøj den var gal på ham og der blev pippet og det store pelskræ vidste ikke hvad han skulle gøre af sig selv. :hoho:

Jeg vil tro den har lavet redde ovre ved den lyserøde slyngrose, og at Frederik er kommet lidt tæt på. Den var fuldstændig ligeglad med at jeg nærmede mig, der blev bare skældt ud skal jeg love for.

1 Synes om

…og det er så rødhalsen…

1 Synes om

…øv Frederik hapsede en af ungerne. Dumme kat!

1 Synes om

På dagens morgentur, kom Manse nærmest til at træde på en agerhøne, der lå i skrubbet i den gamle grusgrav - han var max. 1 meter fra den, da han opdagede den.
Det undrede mig, at den trykkede sig længe - de plejer at reagere ved længere sikkerhedsafstand - og ganske rigtigt, der lå ca. 12 æg…

Han snuste kort til æggene, men var i øvrigt ikke interesseret i dem, og jeg håber, at hønen er kommet tilbage til reden i mellemtiden - på den anden side, så har vi jo så potentielt balladen igen, når kyllingerne bliver udklækket…
Måske sku’ vi lave en katte-udhegning til dem? :thinking: :smile_cat:

Nå, det var hun så - kommet tilbage, altså…
Desværre har Manse så ikke glemt hvor hun ligger, og har lige været nede og sende hende væk igen - ikke som i jagt, men “HA, jeg fik den til at flytte sig” - men han må nu alligevel gerne finde sig en anden hobby! :zipper_mouth_face:

Hvor meget det så reelt stresser dem, ved jeg faktisk ikke; han færdes jo dagligt dernede, og de har alligevel valgt at placere rede?

2 Synes om

Så har småfuglende ENDELIG fundet ud af den nye feeder. Det har også bare taget en lille måneds tid :hoho: Det er lige en lille gråspurv, der har været rundt at tjekke alle fire huller - men sorry, lille ven, der er altså det samme i dem alle sammen :slight_smile:

Hmmm… mon der er noget i vandet her omkring - for dyrene her på matriklen er åbenbart helt generelt skarpere end gennnemsnittet…? :thinking: :sunglasses:

Vi satte et par egern foderstationer op for nogle uger siden; egerne indviede dem samme dag, og i løbet af et par dage, havde bla. mejser, musvitter og spætter også taget konceptet til sig.
Det er så også helt fair - de blev monteret i håb om, at fuglene så fik deres foderplads lidt mere i fred, men i stedet deles fugle og egern nu om begge dele… :grin: :chipmunk::bird:

4 Synes om

I løbet af de sidste par dage har de små spurve fuldstændig knækket koden. Da jeg kom hjem i dag, sloges de ligefrem om pladserne derude. Jeg har også set en musvit derude, selv om de mest går efter fedt og melorme.

1 Synes om

Og så er der også en af tyrkerduerne, der har knækket koden. Det var så ikke lige meningen :joy:

Den er for stor til at sidde på siddepinden ud for hullerne, men den kan sidde på opsamlingsskålen, og så kan den nemt få adgang :slight_smile:

Det bliver nok ikke sidste gang, vi kommer til at se den.

(Billedet er taget gennem ruden, så der er lidt lysreflekser og den slags. Ikke et ord om rudens generelle sigtbarhedsissues).

1 Synes om

Her er der fortsat dramaer i fugle bestanden…

I går morges torpederede en spætte soveværelsesvinduet - den var så ikke død, men meget groggy, så jeg forventede egentlig det kun var et spørgsmål om tid.
Just in case, lagde vi den i en stor og høj papkasse, der blev placeret et katte-sikret sted i den åbne lade, og forsynet med vand og foder, samt en “trappe” i form af en gren - ikke mindst fordi det er ynglesæson, har jeg det sgu’ stramt med at aflive før alle optioner er afprøvet… :neutral_face:

Vi kiggede til den jævnligt, og den kom gradvist lidt mere til sig selv, men befandt sig stadig siddende i kassen i går aftes, så forventningerne var ikke høje.
Her til morgen var den imidlertid væk; den havde skidt ned af siden på kassen et par steder, hvilket jo i det mindste tyder på, at den selv har været i stand til at forlade den… :v::v:

Dernæst, så har der de sidste par dage ligget i alt 3 nyklækkede, døde fugleunder under en af rederne i laden - i går 2 og her til morgen lå der endnu en. De er klart for små til selv at være faldet ud, og reden sidder helt oppe under taget, hvor Manse trods alt ikke kan komme op, så jeg undrer mig over, hvad der er sket.
Men så slog det mig, at gøgen netop i år har holdt til i trærerne helt tæt på laden - vi plejer at høre den, men aldrig så tæt på - og nu spekulerer jeg på, om det kan være sådan en bandit, der er på spil…?

1 Synes om

Jeg tror du har ret i, at det er gøgen der er på spil. Eller rettere gøgeungen, for den tolererer jo ikke andre unger i reden, men skubber dem ud.
Måske kan du få den at se, når den stor og forædt dårligt kan få plads i reden

Netop - jeg ved bare ikke, om de kan finde på at yngle “indendørs”…?

1 Synes om

Det aner jeg faktisk ikke - måske Jim kan hjælpe, han ved en del om vilde dyr :ok: