Fuglene er glade for at blive fodret i frostvejret. Især nede på jorden. Jeg har købt noget strøfoder, som jeg bare kaster på den nu frosne jord sammen med nogle melorme og nogle fedt/insektpellets, som de hedder. Det er de vilde med.
Ind imellem tror jeg, der må være omkring 50 grå/skovspurve derude, en håndfuld solsorte, musvitter og blåmejser samt ind imellem en lille flok halemejser. Mejserne holder sig dog mest til fedtblokkene og nødderne. De små halemejser er SÅ fine. Tilsyneladende færdes de altid i flok?
En enkelt rødhals - det er åbenbart helt normalt, at der kun er én enkelt han på et givet område om vinteren - og så selvfølgelig duer. Og med jævne mellemrum Lillemissen, der rydder bordet. Eller snarere gulvet. For fuglefoder altså
Der en af solsortene - en hun - der er vildt aggressiv over for de andre solsorte. De må IKKE få NOGET af foderet, så hun jager rundt efter dem. Hun har så travlt med at holde de andre fra fadet, at hun slet ikke selv har tid til at spise. De andre kan bruge hinanden som afledningsmanøvre, så de skal nok komme til
Jeg havde hængt en fedtblok op helt nede for neden på syrenen - for måske at lokke rødhalsen, men det var en solsort, der fik øje på den først. Blokken hang alligevel lidt for højt oppe til, at han kun nå at spise af den, mens han stod på jorden. Men hvis han nu hoppede lidt, kunne det lade sig gøre. Så det gjorde han. Hvis jeg havde haft telefonen i nærheden, havde jeg filmet det. Meget komisk
Nu har jeg sat den helt ned på jorden, og det har også gjort lykke.