Haveprojekt 2019 - minivandfald, å-løb og havebassin

nu er bassinet i jorden og en fandes masse sten stablet og hvis man kigger godt efter kan vandfaldet anes.

Nu venter jeg på tulipanerne er færdige med at blomstre og så skal jeg have lavet å-løbet

11 Synes om

Det tegner super fint - hvad er planen for “vand-logistikken”…? :grinning:

1 Synes om

Jeg graver en 1m dyb brønd ved siden af bassinnet og laver et simpelt overløb fra bassin til brønd og på bunden af brønden bor pumpen.

Der kan den ligge og arbejde i relativ rent vand og så skulle den kunne overleve plus overvintre i den frostfrie brønd.

Så en almindelig haveslange på pumpen som sender det retur til toppen af vandfald.

Jeg regner med der skal sidde en frø på toppen som så spytter vandet ud :wink:

Brønden kommer til at se nogenlunde sådan her ud

5 Synes om

Jeg vil langsfrem som jeg får de enkelte elementer på plads skrive et par ord her; så er der lidt inspiration til andre der går med vand-i-haven ideer.

2 Synes om

Der står så lige for 1200 kr Wavin opføringsrør ø315mm, bund m. tætningsliste og top af sort genbrugsplast.

Købt hos den lokale xl-byg. Godt nok 100 kr. dyrere end online hos billig vvs, men det råd jeg fik med at sætte et par sten på bunden af brønden for at pumpen står i rent vand og ikke det slam der uvægerligt vil bundfælde sig; det råd er hurtigt sparet i længere levetid på pumpen.

Skal have kortet ca. 40 cm af længden, men det og så gravearbejdet ned til 80 cm, bliver i morgen.

7 Synes om

Jeg har en pælespade du kan låne,
hvis det skulle have sin intresse til arbejdet

1 Synes om

Det kan meget vel være jeg siger tak til det!
Nu prøver jeg med alm. spade i første omgang, røret er trods alt 31.5 cm, men jeg gider ikke grave alt for meget bredere end det, så ikke sikkert jeg kan klare mig med alm. spade.

Så er tulipanerne næsten afblomsterede og jeg er gået videre med mit graveprojekt.

Det er tosset på hårdt det er at grave et 35 cm i diameter og 80 cm dybt hul til brønden.

Er nået ned i omkring 50 cm dybde så er det bare svært at blive ved med at få jorden op uden at stå på hovedet ned i hullet.

@Esben_J hvad var det for en dingenot du havde - mon den kan være en hjælp til det sidste?

og ja selvfølgelig skulle assistent Joy ned i hullet… :joy:

10 Synes om

Du kan låne hvis du skulle ha lyst

Yibii den vil jeg meget gerne låne, det er lige sådan en dingenot jeg mangler til det sidste. Jeg sms lige for hvornår jeg kan låne. Mange tak!

Efter lån af vidunderspaden fik jeg brønden 80 cm ned, låg på så ingen smådyr risikerer at falde i den.

Kørte 5 trillebør fulde af fint sand; 3 er brugt til afretter af bassin og det sidste ligger på terrassen og venter på jeg får gravet ud til å og de to sumpbede.

Det ene sumpbed skal være mellem de to vandbeholdere. I det skal der stå iris og minidunhammer og nogle engblommer. De bliver plantet i sumpjord i klyner. Ville gerne kun have sumpjord, men til 70 kr for 20 liter, køber jeg nogle klyner og graver plantehuller i dem. Ellers bliver jeg jo ruineret på jord.

Skal et smut forbi Plantorama og hente nogle vandplanter i morgen så overfladen brydes.

Skal have gravet åen med et slyngende forløb og lavet nogle niveauforskelle i å-løbet mv.

Det begynder så småt at tage form.

Helt unødvendigt med styrketræning i disse dage; puha våd lerjord er tungt!

15 Synes om

Hvor ser det fint ud :ok:

1 Synes om

Der gik så lidt mere end en måned inden jeg fik mig smølfet ud i Plantorama.

Fik købt flere forskellige slags græsser, 3 vandiris og nogle flydeplanter.

Og så lidt andet som der liiige smuttede i kurven…

Jeg er gået lidt kold på å-forløbet, eller dvs overgangen fra å til bassin. Så Georgine er gået i tænkeboks :blush:
Og som det ses er der mange timer tilbage før dette projekt er i hus.

Fik lagt 4 poser (200 liter) Champost jordforbedring omkring mine hækplanter og vandet hækken omkring 3 timer via siveslangen. Alt er så tørt så tørt; men med så meget vand og 5-10 cm champost håber jeg at hækken smiler lidt mere i morgen

7 Synes om

Men du kan sagtens være tilfreds med den del, der er færdig :ok:

1 Synes om

Hvor ser det hyggeligt ud :grinning:

Tak!

Lige til højre for det runde bassin har jeg plantet kaprifolier i en 90grader vinkel. Der er jeg ved at bukke grenene ind mod hinanden i ca 2m højde. Dvs jeg får en ‘kaprifoliehule’ på omkring 2×2×2 m.
I den ‘hule’ skal jeg have en lav stol således jeg kan sidde og læse bøger under kaprifolietag og samtidig se på det lille vandfald og have det faldende vand i ørerne.

Det bliver så godt næste sommer og med lidt held allerede om et par måneder

4 Synes om

Er blevet arkæolog i mit å-projekt.
Åen bliver forsigtigt udgravet med en lille planteske og de bare hænder. Piletræets rødder ligger meget højt og træet skal jo overleve dette projekt.

Så ingen sumpbed men istedet en lidt bredere å (flod om man vil… :wink:) og så siv/græsser og mini dunhammer langs kanten

20190710_110215

20190710_110546

5 Synes om

Vandfaldet er støbt i ler og skal nu bare have filt og bassinfolie på. Kanterne sættes i cement senere på dagen og så håber jeg på at vand kan hældes på første gang i morgen og så må jeg se om løbet skal reguleres :crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

5 Synes om

Spændende. Kan du filme det store øjeblik? :slight_smile:

2 Synes om

God ide - ja jeg filmer “første vandgennemløb” og forhåbentlig bliver det fri for bandeord og vand de forkerte steder :wink:

5 Synes om