Heden i september

tog på heden i dag for at se efter små blå …ikke blåbær, men enebær, fik plukket et ½ glas, og lidt tyttebær blev det også til…+ det løse

Hvis bare man gider at kigge efter så har vi faktisk en enestående natur her i DK :slight_smile:

Du skal altså lære at skrive, hvad det er, man kan se på dine billeder :venter: Hvad er den gule blomst for en?

Fantastiske billeder - omend jeg havde forventet noget andet ud fra overskriften; tolkede “heden” i en lidt anden betydning… :høhø:

så’n en der vokser på heden :høhø:…har faktisk set dem på marken her bagved før der kom heste, ligner lidt en orkide…men pas, ved ikke hvad blomserne er for nogen

Nå, men det er altså en torskemund:

https://www.google.dk/search?q=gul+blomst+på+heden&biw=1583&bih=933&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjm6fP7kZTPAhVDliwKHU_vDDgQsAQIGg#tbm=isch&q=torskemund

Jeg fandt den ved at søge på “gul blomst på heden” :slight_smile:

nå…men der er jo en historie bag, og den drejer sig om lyng og enebær …de sorter man køber på planteskolerne er jo forædlede sorter, og jeg vil gerne have de gamle ægte, så googlede på enebærkrat…og dem er der da mange af, bare ikke her i nærheden
randbøl hede - der hvor jeg var - er danmarks største indlandshede, der er bl.a traner og krondyr, rygter siger at der er enkelte urfugle …men ingen oplysninger om ene, til gengæld revling, tyttebær og blåbær …blåbær fandt jeg så ikke, men tyttebær i massevis…lyng…der er masser af små planter langs hovedvejen, også klokkelyng …så jeg skal vist forbi med en planteskovl
de store ener er ret imponerende 7-8 meter høje, de skulle være lette at få til at spire, så må prøve at plante et par bær, eller ud at stjæle et par stiklinger
her en af de store ener

er der mon en der kan sætte navn på disse to ? …og for the record …guldsmeden er en blodrød hedelibel …det er en han :slight_smile:

Kan det være en brunelle? Den blå/brune, altså:

https://www.google.dk/search?q=brunelle&tbm=isch&imgil=4Zn7mjDu0eP6DM%3A%3BdU8M_Ar7-OOKqM%3Bhttp%253A%252F%252Fnaturguide.dk%252Falmindelig-brunelle-graesplaenens-orkide%252F&source=iu&pf=m&fir=4Zn7mjDu0eP6DM%3A%2CdU8M_Ar7-OOKqM%2C_&usg=_6Tg37gn9jyMe8ux03Wg5MYTLchs%3D&biw=1583&bih=933&ved=0ahUKEwjNkYC-lpjPAhUnApoKHYQxBKAQyjcIfQ&ei=-iTeV82sIaeE6ASE45CACg#imgrc=

:thumbup:det er det da vist…almindelig er den osse…sjovt nok jeg aldrig har set den:)

Den hvide kan jeg ikke finde. “Hvid blomst på heden” virkede ikke som søgeord :slight_smile:

har oss gurglet…og af en eller anden grund kommer jeg hele tiden til soldug…blomsterstænglen kunne godt være soldug, men det meste af planten er skjult under græsset …sååååå :? …næste gang må jeg have et mere passende objektiv med

Var forbi i dag …
Tragisk at se juletræer fortrænge ener der er flere hundrede år gamle…
første og sidste, en bregne der har slået sig ned 5 meter oppe
toeren, egegaller, ege galbær og sikkert andre navne, men ege galhvepselarver…
treeren viser hvordan enen bliver kvalt af gran, fieren …den høstede jeg bær fra sidste år

Vi er altså kun i august :stuck_out_tongue:

ja, ja… det føles altså som september,og vejret var faktisk bedre sidste år