Operation - fjernelse af analkirtler - er der nogen der har erfaring med det?

Vi har det fint Bina og Jeg :slight_smile:

Eller rettere - noget er ikke helt så godt - desværre.

Min lille pige (der har rundet de 8 år) har nu for 4. gang siden oktober 2017 haft betændelse/byld i den ene af hendes anal kirtler. Det har været smertefuldt for hende, og medført dårlige oplevelser hos dyrlægen, medicinering med piller og smertestillende Metacam i væskeform.

Jeg takker guderne for Maltpasta, som har gjort det muligt, at få mikroskopiske piller i hende 2 gange dagligt.

Nok om det. Jeg har stor erfaring med analkirtler på hunde. Dem tømte jeg uden problemer igennem alle årerne, hvis der var et problem. Derfor var hundene aldrig i farezonen for, at skulle have fjernet dem operativt.

Det kan jeg ikke på Bina - altså tømme kirtlerne. Det er sikkert også derfor hun bliver ved med, at ophobe sekret og der danner sig en byld - der så springer - og indtil videre har kunne holdes i ave med medicin. Men jeg ved godt hvor vi er på vej hen, når det er tilbagevendende på denne måde.

Dyrlægen sagde sidst, at den gamle børnesang kunne tages i brug; første gang så lader vi den gå, anden gang så ligeså - tredje gang så…….

Her er jeg så nu :sleepy:

Er der nogen der har erfaring med at få fjernet analkirtlerne hos en kat?

Vores dyrlæge anbefaler fjernelse af begge kirtler på samme tid.

Eventuelle følger kan være urininkontinens i en periode efterfølgende.

Så er der det store issue for Bina - krave på og fuld observans i mindst 14 dage efterfølgende.

For dem der ikke kender Bina og mig - så er hun uhåndterbar på mange områder - selvom det er blevet bedre med alderen. Men jeg aner simpelthen ikke hvordan hun vil reagere på, at få en krave på, og hvad der kan komme af komplikationer efter en eventuel operation.

Er der nogen der har erfaring med dette? Eller kender nogen der har det. Har det været succesfuldt - forstået på den måde - er katten kommet igennem det og fået det godt efterfølgende?

Vores dyrlæge siger den slags operationer foretages indimellem på katte - det er noget med, at de sprøjter en slags cement ind i kirtlen, hvorefter den kan fjernes. Men det er mest hunde man laver indgrebet på. Jeg ved selvfølgelig godt hvad vi vælger uanset hvad - vores pige skal tilbage til, at have et dejligt og smertefrit liv.

Søger bare nogle erfaringer med den type operation, og hvor slemt forløbet har været for katten efterfølgende - bare for, at være forberedt. Jeg er så bange for at miste hende - eller udsætte hende for unødig operation - påføre hende unødig smerte. Bedøvelse i forhold til Hellig Birma skulle der heldigvis være styr på hos vores dyrlæge. Det spurgte jeg ind til da vi var der for 14 dage siden.

Vi påtænker, at få hende opereret i vores sommerferie i Juli, så hun ikke skal være alene hjemme når vi er på arbejde.

På forhånd mange tak - hvis I igen vil og kan hjælpe mig og Bina - i denne situation.

Mvh
Yvonne

Øv, et træls problem. :frowning:

Heldigvis har jeg ingen erfaringer med den type operation. Men bløde, blå kraver har jeg, og min kat Bruno, stor erfaring med :-/.
Jeg vil foreslå, at I - inden operationen - forsøger jer med en sådan krave. Den er da træls at have på, men må bestemt være meget, meget bedre, end de stive kraver af “lampeskærm-typen”.
Måske går det gelinde nok med kraven, og så skal du da ikke gå og grue for dét inden operationen.

Håber alt vil gå godt!

jeg har ikke erfaring med den omtalte operation, dog kender jeg til bylder i analkirtlerne :-(. Mine har aldrig haft krave på, den har blot gjort det hele værre, de har ikke slikket / bidt sig særlig meget i området.
Jeg ville nok prøve uden krave i første omgang for at se om det går, og så ellers bruge hankattebukser, hvis hun viser for stor interesse for det.
Vi håber det bedste for Bina potedask og halevift fra drengene

Dream har fået fjernet i den ene side efter 2 gange byld. Den anden side var der simpelthen ikke, viste det sig.

Det er et meget lille sår, 1,5cm tror jeg og det blev limet. De havde også givet hende “the cone of shame” på. Den røg af og hun interesserede sig stortset ikke for det, vaskede lidt ekstra men ikke overdrevet.

14 dage med krave ville kun her i huset være til virkelig store alvorlige ting. Det lyder noget overdrevet.
Hold du godt øje med hende og så går det nu nok.

For mange år siden - mindst 20 - fik vores gamle huskat begge sine analkirtler fjernet. Det er ganske rigtigt ikke noget man ofte oplever hos kat. Men det var knageme godt for ham, at vi gjorde det :slight_smile: Jaja, han var noget øm i måsen dagen efter, det var han da… men allerede på anden dagen efter var han faktisk ved ganske flot mod. Ikke det der ligner en krave fik han på - det bruger vi simpelthen stort set aldrig, fordi vi kun yderst sjældent har oplevet en kat pille i noget. Til gengæld synes jeg tit at kraven gør større skade end gavn, så jeg ville være ret afventende med at sætte den på - simpelthen se om det nu også er nødvendigt.
Go´ operation - hun skal nok blive fin - lidt efter altså :slight_smile:
VH
Susanne

Ja, det har jeg erfaring med! Jeg endte med en død kat! :frowning:
Orker ikke at udpensle hele forløbet, men Tito fik begge sine fjernet, efter flere måneder med gentagne betændelser. Efter operationen kunne han ikke skide! Tre uger med adskillige dyrlægebesøg, afføringsmidler både oralt og op bagi, en RÆDSELSSLAGEN og superstresset kat, indlæggelse osv. måtte jeg sige farvel til ham! Det var på INGEN måde et holdbart og værdigt liv - og vi så INGEN bedring whatsoever! :frowning:

Mange tak for deling af Jeres erfaringer. Det beroliger mig at det sagtens kan blive godt efterfølgende.

Diana det gør mig ondt med Tito - det er lige netop noget i den stil jeg gruer for vil ske, men jeg ser desværre ingen anden udvej end at gøre forsøget.

Bina har allerede fået en tur mere nu, og er på medicin igen. Jeg ved ikke om vi når til sommerferien, for hun skal helst være frisk når hun skal opereres, altså der må ingen infektion være.

Det er kun 14 dage siden hun fik den sidste penecillin kur :flushed:

Jeg skal nok holde Jer opdateret og forhåbentlig skrive om et godt forløb med hende, så andre forhåbentlig kan få glæde af de erfaringer vi kommer til at gøre os.

Jeg er ihvertfald meget taknemmelig for at I har skrevet om Jeres.

Varme sommerhilsner
og potedask
Bina og Yvonne

Hvis bare du vælger operatør med omhu, så er jeg sikker på det nok skal gå. Det er et sart sted, hvor der dels hurtigt kan opstå infektion, og dels problemer med bare ganske lidt for stram syning - det ER et tricky indgreb, men når det virker så er det rigtigt godt. Held og lykke med det :slight_smile:
VH
Susanne

Mange tak Susanne. Jeg er netop bekymret for det område det drejer sig om, og hvilken indvirkning indgrebet eventuelt kan få for afføring og infektion hvis afføringen bare splatter ud og sidder i pelsen.

Hun er desværre ikke en pige der er så nem at håndtere. Bare det, at få lov til at kigge i de her dage i området - indebærer sure miner, hvæs og riv/bid hvis jeg er for insisterende.

Har skrevet med Diana for, at høre om det kunne være samme dyrlæge der opererede Tito, som vi bruger. Det er det heldigvis ikke. Diana bor i nærheden af os, derfor har jeg skrevet til hende, og ville ikke trække dyrlæge navne ind her i indlægget.

Det skal bare gå godt - ligenu tæsker hun rundt omkring mig - vi skal ud og gå tur - medicinen virker, og hun er igen helt oppe på dupperne - det har hun ikke været den sidste uge.

Igen mange tak for input :heart:

Mange hilsner
Yvonne