Scottish Fold

Jeg er igang med at skrive en klagemail til Petworld. I deres ugentlige nyhedsmail med tilbud, har de en Scottish Fold på forsiden.

image

8 Synes om

Go get them! :muscle:

1 Synes om

You go, girl - take´m down! :bangbang:
(Agria begik i sin tid samme fejl, de hørte for det - og lærte af det!)
VH
Susanne

2 Synes om

Må jeg stjæle dit billede?

Ja endelig - det er derfor jeg lige smækkede det ind :slight_smile: The World´s gotta know…! Jeg ved godt, at en reklame kregler næppe ved en skid om emnet, men derfor skal de have det at vide alligevel - hvis de vil sælge ting til dyr, så har de et vist ansvar for hvad de anvender af reklamebilleder.
VH
Susanne

1 Synes om

Problemet er jo netop også, at der sidder mange derude og forelsker sig i udsenet på en kat og tænker ikke over at der kan være nogle ting forbundet med denne race. Og der mener jeg at Petworld har et stort ansvar.
De skriver selv på deres hjemmeside hvor meget de går op i dyreetik osv. Så må de også leve op til det.

Fuldstændigt enig :slight_smile: Du får lige et billede mere fra ICatCare:

2 Synes om

… det kunne måske også være, at den kattekyndige på kontoret ikke lige fik spottet de deforme øre. Ikke at det gør sagen mindre pinlig. :wink:

Hilsen “reklamekregleren”, der elsker (FIFé-godkendte) katte uden pels :hugs:

9 Synes om

Og tak for hurtigt svar :wink::wink::+1::+1:

3 Synes om

LOL - ja det er absolut en mulighed :wink: Jeg synes såmænd også de ser søde ud, og jeg kan endda huske for nogle år siden en studiekreds liiiige gik i samme fælde og satte en fin Fold på forsiden af sit katalog til hobbyudstilling :wink: Shit happens :slight_smile:
VH
Susanne

Og da det aldrig skader at gentage det for hele verdenen, så citerer jeg lige mig selv for noget jeg skrev for en 3 år siden (og fik smidt mig ud af Alle os der elsker kat(te), da sandheden åbenbart ikke var så populær hos admin, der var veninde med den horrible Tina B., der avler på alverdens strukturelle mutationer, jo flere på samme kat jo bedre :frowning_face:

Når folk falder i svime over et bedårende udseende, så bør man nogle gange tænke over hvad der ligger bag avl på strukturelle mutationer, som f.eks. den der findes i scottish fold genet.

Jeg vil derfor nu linke til en række videnskabelige artikler om racen Scottish Fold. Det er en race, som kendetegnes ved foldede ører. Disse foldede ører opstår groft sagt fordi brusken er blød. Men det er altså brusken i hele kattens skelet der er for blød! Det betyder at ALLE scottish folds er i meget stor risiko for at udvikle slidgigt i en tidlig alder og vil udvikle slidgigt. Det betyder altså at man avler på en race som kendetegnes ved at have slidgigt - og altså have ondt!

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1751-0813.1999.tb11672.x/abstract;jsessionid=6B722B7B190BE6002165F1EA98182892.f02t02?deniedAccessCustomisedMessage&userIsAuthenticated=false

Konklusionen på denne artikel er: Clinical and radiological findings were ascribed to defective maturation and function of cartilage, particularly in the distal limbs, ears and tail. As all Scottish Fold cats suffered from osteochondrodysplasia of some degree, the best solution would be to avoid using fold-eared cats for breeding and instead use Scottish shorthairs.
(Oversat til folk, der ikke er så stærke i engelsk, så betyder det at kliniske undersøgelser samt røntgen viser en mangelfuld funktion og udvikling af brusken i skelettet, især ved lemmerne, ørerne og halen. Eftersom alle scottish fold katte led af slidgigt i en eller andet grad så tilrådes det ikke at avle på katte med foldede ører.)

Genetic Disorders of Cats - WSAVA 2003 Congress - VIN
Et uddrag herfra: Recent work conducted in Australia has confirmed earlier work that the cartilage defect that causes the ears of these cats to Fold is transmitted as an autosomal dominant trait, but established for the first time that heterozygous Scottish Fold cats invariably become afflicted by a progressive arthritis that varies in severity from Fold to Fold. Thus cats homozygous for the Fold gene develop crippling arthritis, at an early age, whereas heterozygous Folds develop arthritis but more slowly. The cartilage in these cat’s ear in insufficiently resilient maintain the normal shape of the pinna, so it is hardly surprising that articular cartilage cannot cope with the wear and tear of a typical cat’s agile and athletic lifestyle.
Thus, the problem with Scottish Fold cats is akin to that which affects many dog breeds which are genetic mutants. In other words, it is impossible to have a cat with Folded ears that has sound joints. The only answer to this problem would be to abandon the breeding of Folded eared cats. Breeders and owners who enjoy the particular personality of these cats could preserve them by having a Scottish Shorthair–a cat with the same body shape and personality, but without the defective gene that causes the cartilage problem. Whether breeders will accept this sensible solution is unknown.

(Dvs. på dansk: Selvom scottish fold er parret til katte uden foldede øre, så vil den brusk-fejl, der forårsager de foldede øre, altid give kattene en progressiv slidgigt. Eftersom brusken i øret ikke engang er stærk nok til at holde øret oppe er det derfor ikke underligt at kattens øvrige brusk ikke kan holde til et normalt katteliv.
Det betyder altså, at den eneste løsning på dette problem er, at stoppe med at avle på scottish fold - ønsker man at bevare racens temperament og øvrige type bør man avl på en “scottish shorthair”, der er uden dette uvirksomme gen, der forårsager slidgigt. Om opdrætter af scottish fold vil accepere denne fornuftige løsning er endnu uvist)

Ønsker man at læse mere, så sig til, og jeg skal gerne finde flere videnskabelige studier frem, men vil slutte af med at linke til University of California’s genetik laboratorie, hvor de kort skriver om genet også
Scottish Fold | Veterinary Genetics Laboratory

Så hver gang I falder i svime over billeder af bedårende sottish folds - så husk at alle disse katte vil få slidgigt.

9 Synes om

Sandheden kan være ilde hørt @Eva. Er du så nogensinde blevet lukket ind igen?

Nej da, jeg har så heller ikke søgt :slight_smile: Tror jeg, haha

Jeg tror at det var samme gruppe jeg blev smidt ud af, for at holde på at det er ulovligt at sælge receptpligtige (orme)midler som privatperson og/eller at købe dem fra udlandet uden recept. Jeg kan ikke rigtig huske detaljerne længere.
En af deres admins mente at jeg skulle stoppe med at spille politibetjent og være på tværs. Og så røg jeg ellers ud. :sweat_smile:
De andre admins opdagede tråden, førstnævnte admin blev “fritstillet” og jeg blev inviteret ind igen. :joy:

Det kan også have været en anden gruppe - der er så mange der hedder noget i samme stil. Og langt de fleste af dem er helt ude i hampen.

1 Synes om

Den er jo ikke engang køn :frowning:

Desværre er der bare rigtig mange der bliver ellevilde bare det er anderledes, så skidt med om det er sundt :ahhhhhhh:

Det er jo øjet, som ser :wink: nogle synes måske heller ikke bobtailen er køn :wink:

Indrømmet - jeg synes de ser voldsomt nuttede ud, HVIS jeg ikke vidste, hvad der lå bag af sundhedsprobleme.
Jeg kan sagtens få øje på nuttethedsfaktoren ved dem - og at avle Scottish straight virker for mig sådan lidt “jamen hvor er forskellen så liiiige til til en brite?” :ups: men det udstiller helt sikkert min manglende viden om dem, fordi jeg ganske enkelt ikke har behov for at interessere mig ret meget for dem :ups:

1 Synes om

Måske samme gruppe hvor admin hævder at munchkin og fold kan udstilles i FIFé…alle fakta preller af som vand på en gås…

Er Tina Bay samme som Tina Clausen? Huskatte med korte ben annoncer ? :frowning:

Kan se petword også har brachy hund som top billede på deres facebook side :frowning:

de andre billeder fra icat cares kampagne

pt har jeg ikke hørt nogle sige den ikke er køn, men en del har sagt vi er vilde med tempramentet, men vores kat skal have en hale, men ingen tvivl om at kommer den en dag med hale, så skal vi have en :grin::grin:

Rigtig mange tror fejlagtig at de har samme genfejl som Manx bla har vi også stødt på flere dommer der siger at dem med de helt korte haler har rygfejl.

på sidste udstilling, kom der en anden udstiller og spurgte ang halerne, hun havde fået denne kommentar efter en nominering “godt du vandt, de burde smides ud af Fifé for de avler genfejl på genfejl på genfejl”
Heldigvis var det en af de udstiller, der så bare spurgte, hvordan er det med de haler og da hun havde fået forklaringen, var kommentaren , sørgeligt at andre ikke sætter sig ind i det inde de kommer med sådanne en kommentar.