Årets havetråd 2019

endevoks…planteskolen…eller en relativ blød bivoks. ellers risikerer du infektioner i enderne

2 Synes om


Vores kirsebær :slight_smile:

2 Synes om

Ja den ligner godt nok meget :slight_smile:

Spændende er det efterhånden, om der kommer andet end fine hvide blomster herhjemme - det behøver der ikke :tihi: jeg synes faktisk det er ret fint træ, sådan med mange fine hvide blomster :slight_smile:
Gider bare ikke en masse frugter, jeg ikke spiser, for det tiltrækker hvepse :ups:

Så er der sået et ordentlig hug sommerblomster, resten må vente til næste weekend…løb tør for timer. Nu håber jeg virkelig de vil samarbejde. Plejer ikke at gøre mig så meget i sommerblomster. Men jeg vil så gerne kunne hente buketter i rå mængder, så nu gør jeg et forsøg :bebe:

6 Synes om

Jeg er totalt grøn i blomster og vi har altid kun haft græs haver :see_no_evil: meeeen kunne altså godt tænke mig nu som husejer at have nogle blomster.

Men til at starte med kun i krukker og højbede.

Hvilke er gode begynder blomster og som kan stå i direkte sol det meste af dagen. Og kræver minimalt pleje ud over vand. :woman_shrugging:t3::see_no_evil:

Jeg har altid hortensia og pelargonier i krukker. De er meget nemme :relaxed:

1 Synes om

Dem må jeg lige google om det kunne være noget :grin:

Roser i bede er ret nemme, og clematis hvis du har er eller andet de kan kravle op ad :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har ikke noget de kan kravle i. Og roser plejer man da at sige er svære blomster? :see_no_evil:

Etape 3 - tjek :heavy_check_mark:

26 tunge poser med græstørv kørt på genbrugspladsen. Så er vi klar til sand.

4 Synes om

Lavendler, røllike og pelargonier er alle gode til fuld sol.

På dette link er der lavet en søgning der hedder - gode til krukker

På samme hjemmeside en anden søgning der hedder - “tør let jord, fuld sol”. Det er altsammen stauder.

Der er også et hav af mulige sommerblomster, der kan du også finde hjemmesider hvor du kan søge afhængig af hvad du gerne vil have. Når vi snakker sommerblomster vil de fleste af dem dog gerne have en gang gødning for at vise sig fra den bedste side, så smid en gang langtidsvirkende gødning i dine krukker/højbede når du planter dem til, så skal du ikke gå og huske på det.

Hortensiaer kan godt stå i krukke i fuld sol, selvom det egentlig er en halvskygge plante. Men kræver meget vand. Roser kræver både meget vand og gødning hvis de skal blive flotte… og en tilpas stor krukke hvis du planter dem i krukke. Med klematis siger man gerne at de skal have roden i skyggen, og klematis er også en meget tørstig og sulten plante.

Chilltern seeds hjemmeside har rigtig gode søgemuligheder ift. hvilke vækstbetingelser du giver din plante, om det skal være staude el. sommerblomst, hvilken farve, hvilken jord, hvor meget sol etc. Så kan du spore dig ind på hvilke nogen du skal have fat i herhjemme (du behøver ikke købe frøene der, men hjemmesiden er supergod at søge på)

2 Synes om

1000Tak for dit uddybende lange svar :grin::v:t3: Så har jeg noget at gå efter.

1 Synes om

Fra Samvirke:

1 Synes om

Update på have projektet

nu med stolper.

9 Synes om

Er det indhegning til jer selv, eller bliver det til et større udeområde til pelsbørnene?

Esben, jeg er ked af at sige det, men jeg tror, du skal have fat i et stolpevaterpas. De står altså ikke helt lige! :stuck_out_tongue:

Råd modtages gerne “her skal der så være en emoji af en håndværker med hænderne skruet forkert på”

2 Synes om

Begge dele, vi har haft hæk, tjørn, og stakit, som vi gerne vil ha udskiftet.

1 Synes om

Påskens højbeds-projekt (sidste etape af projekt “ny terrasse”):

I første omgang er det (primært) tilplantet med hortensiaer, der tidligere har boet i krukker på og omkring den gamle terrasse - så må sommeren vise, hvilke der skal overleve, og hvilke der evt. skal udskiftes til efteråret…

13 Synes om

Hvor ser det godt ud! Og der ser da ud til at være masser af liv i hortensiaerne. De ser en del bedre ud en mine, der kun har grønne skud helt nede ved jorden, efter de blev svedet af. Er det pelargonier, de hvide?

1 Synes om