Årets havetråd 2019

Jeg har købt et havnebassin; hvis du vil forsætte med at grave, så er min have glad modtager :joy::joy:

Hader rødder, vi har stadigvæk nogen i haven fra de vi flyttede ind og fældede træer, de var for store til at vi kunne få dem op med minigraver. De formulder stille og roligt , men hvor er de irriterende lige nu. Held og lykke med at få dem op.

Også med sikkedsudstyr

1 Synes om

Nåede lige en tur i haven inden vi skulle til påskefrokost, så nu er haven helt fri for skvalderkål :rock:

1 Synes om

Jeg vil vædde med du bliver skuffet om ca 14 dage når det pipler op med nye skud :wink:

Der er ikke sådan noget som ‘helt fri for skvalderkål’ - allerhøjest 'midlertidig ikke synlig" :wink::joy::joy:

Jeg har kastet mig ud i et helt og aldeles vanvittigt projekt, som jeg allerede har fortrudt mange gange, og som gjorde, at jeg vågnede tidligt i morges og ikke kunne sove igen af bekymringer :dokdok: Særligt fordi jeg jo har en deadline, der hedder 7. maj og operation. Men det er også derfor, jeg er gået i gang, for jeg kommer ikke til at lave fysisk udfordrende havearbejde i et godt stykke tid derefter

Jeg er begyndt at grave ud til et stort bed til vildeng. Vel omkring 9 m2. I går fik jeg stykket markeret og befriet for to rækker græstørv - og gik så i panik. Ikke alene kommer det til at tage en evighed at grave ud og banke græstørv af for jord, men der skal også fyldes en masse jord i bagefter, hvis det ikke skal blive til et hul, der bliver oversvømmet hver gang det regner. Og alle græstørvene skal køres væk. Der var allerede en stor bunke i går.

Men nu er jeg lissom nået til point of no return. Jeg graver fortsat, og det skal jeg nok blive færdig med i løbet af påsken. Det kræver bare lidt determination og hard graft. Og jeg har bestilt et ordentlig læs sand, der skal fyldes i og blandes med jorden. Finder jeg ikke en bedre måde, må jeg jo køre på genbrugspladsen så mange gange, som det tager at komme af med græstørvene. Desværre har jeg ingen trailer, så det begrænser jo det enkelte læs.

Så nu har det bare af at blive godt med masser af blomster og bier og andre insekter.

5 Synes om

Skuffet vil jeg godt vædde med dig om at jeg ikke bliver :muhaha: Har jo boet her i 10 år, så ved præcis hvor lang tid det tager, før det skal gentages. Men jo mere jeg er over det, jo mindre breder det sig til andre steder, hvorfor jeg også kun har det i det ene af mine bede (hvor de kommer ind fra naboen, der ikke gør noget ved det) :smil:

Enig hvis du er over det og din jord er løs nok så du kan få hele roden op så skal du nok komme i bund og jo mere du piner det ved at der aldrig er synligt grønt ret længe, så vil rødderne på et tidspunkt udpines.

Problemet med skvalderkål og senegræs og lignende planter er at de rodformerer og bare en lille stump rod giver to nye planter.

Jeg er heldig at jeg ikke har dem i min have for at få hele roden op i det her tunge ler, det ville have været stort set umuligt.

Næsten færdig med at grave - men de sidste 2-3 m2 er næsten helt uoverskuelige :sveder:

De skal være væk inden middag, men svækling her er nødt til at holde en del pauser. Så må vi se, om jeg orker at begynde at rydde op i græstørvene i eftermiddag. Desværre er der lukket på genbrugspladsen i påsken, så det kan højst blive et spørgsmål om at få dem smidt i nogle poser.

Og nej, I slipper ikke for at få hele beretningen i detaljer :rock: Måske endda med billeder på et tidspunkt …

4 Synes om

Jeg er stort set ikke øm dd nen jeg tog også 3 omnimin og 900 mg magnesium i løbet af i går.

Den mængen magnesium ville normalt ikke blive i kroppen… :wink:

Min pointe er at selv kontorslappe folk som mig kan med lidt ekstra vand og lidt ekstra mineraler komme igennem sådan et graveprojekt.

Glæder mig til at se det bed når det er færdigt, måske lav din egen tråd med det, lyder fint!

Færdig med etape 1 og 2.

Etape 1: 1 stk. bed gravet og befriet for græstørv (og mælkebøtter i rå mængder). Det ser ikke ud af noget på billedet, og det nok bare ikke så stort, som det føltes, mens jeg gravede.

Etape 2: 30 poser med græstørv pakket og klar til at blive kørt på genbrugspladsen, når den åbner igen. Godt jeg kun har 3-4 km dertil, for jeg kommer til at køre nogle gange. Det hårde arbejde er kun lige begyndt :roll_eyes:

Det bliver så etape 3 - at køre på genbrug. Etape 4 - at få jorden blandet op med sand. Etape 5 - at så frøene. Etape 6 - at forsøge at få Chili til at forstå, at det IKKE er en stor kattebakke. Hun har indviet den i dag :roll_eyes:

8 Synes om

Du må dække den til med fiberdug, mens planterne spirer …

1 Synes om

Mit mystiske træ i baghaven er begyndt at springe ud.

Vi havde jo egentligt tænkt æbletræ, men både da jeg så huset første gang i september og efter overtagelse også, har der ikke været et eneste stykke frugt eller rest herfra på træ eller i græsset under … (og nej - tidligere beboer var bestemt ikke typen til at samle op på det … )

Nogle gode bud?

1 Synes om

Jeg aner ikke en dyt men ud fra billede ligner det meget vores æbletræ det har ej heller givet nogle æbler inden vi overtog huset og før vi købte to nye små træer. Så måske bestøvningen er for ringe, det siger google kan være en af årsagerne til der ikke kommer frugt. :see_no_evil:

Kirsebær?

Jeg vil også sige kirsebær eller blomme - det er beskåret ret kraftigt?

Alle de åbne endegrene er ikke godt for træ - det svært at hele op når de er sådan & så mange.

Ja - det er skåret meget meget kraftigt tilbage, for det var totalt overgroet og slet ikke pænt.
Jeg satte min mor til at føre ørnenæb og få den i form - velvidende at det kunne koste træet livet.
Hvis den ikke overlever, så går det nok :slight_smile: jeg har intet forhold til den - ud over at den fyldte halvdelen af baghaven før, og det var alt alt alt for meget, og så var det blevet skævt klippet.

Umiddelbart tænkte vi første æble eller blomme, men det med, at der bare ingen frugter er på - heller ikke på sommer-salgsbillederne. Det virker lidt pudsigt. Men måske det ikke bliver befrugtet. Det generer mig ikke :see_no_evil: blommer tiltrækker hvepse. Og som hvepseallergisk vil en hvepsemagnet blive fældet :ups:

Det kunne måske være en hvidtjørn og så giver de manglende frugter jo mening

Jeg synes ikke, det ligner æbleblomster - det er nok også lige tidligt nok - og tjørn er det med sikkerhed ikke; blomme er også mit umiddelbare bud.
Vores blommer giver i øvrigt ikke frugt hvert år, så den manglende frugt disser ikke nødvendigvis blomme som kandidat… :wink:

1 Synes om

Det er altså et imponerende stykke arbejde, du har fået fra hånden :ok: - og så i den varme :waytohot:

1 Synes om