Havens fugle

Så blev det plusgrader … og jeg har stort set ikke set en pipfugl ved Franke’s Foderbræt :slightly_smiling_face:
I går var der en voldsom trængsel og alarm :+1:

Min have er også næsten tom. Jeg har set en enkelt eller 2, siden jeg kom hjem. Det er en virkelig markant ændring. Når solen så også skinner fra en skyfri himmel og minder lidt om forår, så har de nok travlt med at bygge reder og den slags :hoho:

Jeg så en skade, da jeg kørte hjem - med kurs mod et højt træ, og med en stor gren i næbbet. Så nogle af dem er i hvert fald godt i gang. Så måske ser vi dem ikke igen, før de har unger. Men så skal der også nok blive ryddet op derude.

2 Synes om

Når det så er sagt, så har jeg faktisk et pænt kuld gæslinger derude :stuck_out_tongue:

2 Synes om

det må være lokalt…
har set 2 konger i dag…håber den ene er en dronning…ked af at jeg ikke fik skudt
men stadig et mylder af fugle her …

1 Synes om

Det er jo muligvis, fordi der slet ikke er noget sne tilbage her og 4 graders varme. Du har vel stadig lidt sne hos dig?

der er i hvert fald ikke nok til en rød kælk …:grin:
der er stadig lidt sne, men en 3-4 + grader, let tåge, måske derfor

Her har der også været et mylder hele dagen, men vi har også stadig lidt sne.
I går skulle jeg til lægen om formiddagen og nåede ikke ud og fylde op inden jeg tog afsted. Da jeg kom hjem, kunne jeg se sporene fra en solsort, der havde hoppet hele vejen fra foderbrættet, hen omkring hjørnet af huset og op på trappen. Helt op til hoveddøren. Gad vide om den har været oppe at banke på, for at gøre opmærksom på, at jeg var sent på den med mad :hoho:

2 Synes om

Sidder og kigger ud på de få gråspurve og solsorter, der trods alt hopper rundt herude. De er pludselig alle sammen blevet 50% mindre :slight_smile:

Det er ret imponerende, hvor meget de kan puste sig op, når det er frostgrader.

2 Synes om

Så kom by ænderne søreme:

Og det opdage Katze selvfølgeligt med det samme:

By ænderne er dog ligeglade med Katze, da de er nogle rå børster som ikke holder sig tilbage fra at give selv de største måger besked på at skruppe af. De er også nogle frække dyr, som ganske uforfærdet vader ind i huset, rappende og insisterende på at menneskerne skal se at komme ud og give dem noget mad!

Det pågældende par har været her tidligere år, hvor de dukker up tidlig formiddag og sen eftermiddag, for at plage mad, frisk vand og en lille slapper på græsplænen, inden turen går videre til et af vådområderne i nærheden. De inspicerer altid hele haven i detaljer, for at se om den er rede-egnet, men beslutter sig altid for at haven ikke dur. Enten fordi der ikke er en lille havedam eller også fordi der er rotter, husmår/ilder eller andet æggefarligt dyr i området. Selv de år hvor der ikke har været kat, har de nægtet at bygge rede i haven, så det er ikke den der generer dem.

Katze havde ikke set ænder før (og ved nok ikke at hun ofte spiser dem som godbidder) og fik en ordentlig en på opleveren, selvom hun tydeligvis godt kunne se at de var potentielt farlige (stort næb, rå attitude og vraltende gang) og ikke appellerede til hendes jagtinstinkt, så der er håb for at de godt kan acceptere hinandens tilstedeværelse i haven. Ellers må ænderne finde et andet sted at plage mad.

10 Synes om

Jeg bliver ved med at overraskes af hvor mange og hvor farvestrålende fugle jeg har i min have. I dag sad der 5 stilits på foderbrættet på samme tid. Hvor er de smukke :heart_eyes: Jeg ville ønske jeg kunne tage sådan nogle fine billeder som mange af I andre kan. Her er simpelthen så mange fugle og de kvidre så det er en lyst. Jeg har aldrig, i de snart 8 år jeg har boet her, set - eller hørt - så mange forskellige fugle i min have :hjertehop:

2 Synes om

Solsorte kan også lide Bozita :slightly_smiling_face:

Jeg har to faste gråkrager + en skade familie som kommer til morgenmad hver morgen - de får alle kattemads resterne (det rå kød og dåsemad rester er ikke sjovt om sommeren når man har affaldssortering - så de hjælper mig).

Det er ret hyggeligt når det er de samme fugle der kommer - og solsortene tager rester.

3 Synes om

Ah, det er godt at vide til næste gang, man får købt noget vådfoder, kattene ikke gider æde :wink:

spurvehøgen kan lide stær …den har lige hentet sin morgenmad …så at der var et nedslagssted sidst der var sne, håber den snart smutter igen

yep, men solsortene gider kun om vinteren. om sommeren vil de vist hellere guffe på insekter :slight_smile:

1 Synes om

wauww hører solsorte med næbet :stuck_out_tongue_winking_eye::wink:

Jeg fodrer også med vivara produkter; andre fedtkugler skal nok forsvinde men dem fra vivara så er der fest i haven :grinning:

Jeg har en trulliard skovspurve og lige så mange solsorte. Skovduer og tyrkerduer og diverse små mejser og små sangfugle.

Jeg er også beriget med en rågekoloni ret tæt på. De dage der var hård frost kom de og åd fedtkugler. Jeg er ret uimponeret over dem og så er de andre fugle væk som dug for solen når de store zeppelinere lander i mit træ.

Især solsortene er Fiona optaget af; de skulle virkelig gerne dø i munden på hende😂 Hold nu op hun skælder ud hvis hun er indenfor. Solsortene er nu også uumanerligt frække og provokerende. Ser nøjagtigt ud til at de sidder og ægger hende. (sikkert mig der ser syner, men det ligner virkelig til at solsortene er væsentlige frækkere når kattene er inde)

1 Synes om

Ikke nødvendigvis - ref. mit indlæg højere oppe, så er det også min opfattelse, at fuglene har ret godt styr på, hvornår kattene udgør en trussel.
Vi har f.eks. en bunke stammer og kvas liggende ude bag stalden, hvor der altid holder en masse skovspurve m.fl. til.
Så længe Manse befinder sig på jorden eller de nederste stammer, bliver fuglene uanfægtet siddende øverst i bunken, og kravler han længere op, rykker de bare en etage op, til nogle nedhængende poppelgrene lige ovenover.
De har tydeligvis luret, at han ikke kan nå dem der… :wink:

2 Synes om

Samme her. Vi har jo bær i hækken, og dem elsker solsortene. De sidder også ganske uanfægtet og spiser i toppen af hækken, selv om begge katte står og lurer på dem neden for hækken :hoho:

1 Synes om

Fuglene her har ret godt styr på hvornår kattene er inde og ude - og hvilke katte man skal holde øje med - og hegnet - er man på den rigtige side kan man være cool selvom der er ret massiv stalking :grinning:

11 Synes om

Amen Det er da også en megaprovo fugl… stakkels misser :joy:

hehe ja, den var ret cool