Støt borgerforslaget om en kattelov

Kære katteejere,
Jeg er selv den lykkelige ejer af en kat og elsker min basse. Igennem flere år var jeg frivillig nusseperson på Kattens Værn og hørte den ene hjerteløse fortælling efter den anden om hvordan folk skaffede sig af med deres katte - det var ikke kønt. Derfor vil jeg opfordre jer til at støtte op om forslaget om en kattelov. En lov der kan give kattene en chance, de har brug for det.
Forslaget kan støttes på Borgerforslag.dk

3 Synes om
4 Synes om

Tak Susanne😊

Det er SÅ meget støttet allerede få timer efter det blev offentliggjort! :smiley:

1 Synes om

Hej Eva, jeg synes desværre det går lidt trægt med opbakningen. Det har jo før været oppe at vende i dette forum fandt jeg ud af, men der er desværre kun ca. 4100 underskrifter - så der er et stykke vej op til 50.000. Forslaget blev oprettet i April og deadline ser ud til at være i Oktober, så ved jeg ikke om man kan forlænge fristen for at skrabe tilstrækkeligt med underskrifter sammen.

Det kan man ikke, det er loven der er sådan. Men det er en god idé at tage det op alle de steder man kan komme til :slight_smile:

Jeg ved godt det er varmt… men hvis vi skal gøre os nogen forhåbning om at kunne råbe politikerne op, så skal der altså rykkes på en helt anden måde. Ud og få fat i jeres killingekøbere, familiemedlemmer, naboer, kolleger og hvad har vi ellers af gode, dyrevenlige borgere med NemID!! Få dem til at skrive under! Selv Ekstra Bladet er kommet lidt til sig selv nu :slight_smile:

Skub, træk, hiv, slæb - hvis det skal have skyggen af en chance, så er det nu borgerne skal blive enige om at politikerne SKAL forholde sig til det.
VH
Susanne

3 Synes om

Du har helt ret - hvis ikke de 50,000 underskrifter nåes til ret dato, så er chancen forspildt. Og det skal den også - hvis et emne kun støttes af 5.-10,000 borgere, så er der mere tungtvejende emner, som vores politikere skal bruge sin tid på. Imidlertid ER det den eneste måde at råbe dem op på! Så hvis dyrevenner gerne vil have dem til at forholde sig til problemet, så er det nu, de skal slå til og få skrevet under…
VH
Susanne

2 Synes om

Vi forsøger begge herhjemme, men vi kan ikke få lov. Rune har endda skrevet til dem om fejlen, men det er der ikke rigtigt forståelse for…

Hvis andre har samme problemer, så kan det nok godt få det hele til at halte lidt :confused:

Hvad får I af fejlmeddelelse? Jeg kan se at antallet af underskrifter derinde vokser, så det må virke:)

Ja, det virker heldigvis for mange kan vi se, men jeg er noget nervøs ved om der er andre der kan have samme problem. Den knap så tekniske fejlbesked er “Der er opstået en fejl”.

På den lidt mere tekniske side kan jeg se at serveren svarer tilbage med en “406 Not Acceptable”, en fejlkode jeg måtte slå op til trods for at arbejde med web apps til dagligt. Jeg har prøvet at pille lidt i requested og sende det med nogle andre headers, men det giver altid samme resultat. Jeg er lidt nervøs for om det betyder at der er en udvikler et sted der har valgt at bruge fejlkoden forkert, og at det i virkeligheden er noget andet der er galt end den egentligt betyder.

Det jeg dog er allermest bekymret for er hvor mange der mødes med denne skærm og opgiver. Jeg forsøgte tidligere at snakke med deres support, men der fik jeg bare svaret at jeg skulle huske at taste CPR uden bindestreg (hvilket jeg gjorde/gør) og at jeg jo ellers kunne indsende en underskreven blanket med posten…

Både jeg og manden har underskrevet uden problemer med vores nem id.

Det var dog frusterende for jer. Øv, det er desværre ikke en fejl jeg kender til og det jeg kan læse mig frem til indikerer at den er ret sjælden. Jeg håber I finder en løsning - indsatsen værdsætter jeg i hvert fald😊

Jeg tænker at lave nogle flyers og sætte op i nærområdet, og på diverse dyreklinikker. Desuden har jeg henvendt mig til diverse dyreorganisationer og bedt dem lave opslag om det. Jeg har også skrevet til Go morgen Danmark, og vil foreslå Aftenshowet og Lorry tager det op - igen. Desuden kontaktede jeg Montys forældre kendiskatten - han har jo virkeligt mange følgere. Men på trods af positiv respons fra dem har jeg endnu ikke set et opslag om det på deres facebook side. Så har jeg skrevet i et par kattefora og vil finde nogle flere hvis I har forslag så kom endelig med dem - og hiv venner og familie med på vognen😊

1 Synes om

Både Dyrenes Beskyttelse, Kattens Værn, Dyrenes Værn Århus og Min Ven Katten har støttet forslaget på sin FB side. Nordjyllands Hittekilling støtter så vidt jeg har forstået IKKE - men alle “de store” gør. Det drukner bare let i alle de andre budskaber de har, og idet de ikke selv har fundet på det, så gør de ikke mere ud af det :wink: Trækhestene skal som ved så mange andre ting findes blandt “græsrødderne” :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg ved at de allerede har omtalt det, men de er nødt til at gøre det igen - og igen. Derfor har jeg henvendt mig til dem, jeg håber de selv kan se nødvendigheden af det. Det samme med de andre medier. Man kan jo ikke gøre andet end prøve😊

Helt enig - der skal virkelig skubbes til, hvis det skal have en chance. Det vidste vi godt, da vi søsatte det, og vi er ikke overraskede over at der skal skubbes igen og igen. Men tiden var inde til handling fremfor mere snak - der er råbt “vi vil have en kattelov” i årevis uden at der er sket mere…
VH
Susanne

Jeg overvejer stadig, det er i mine øjne lidt for omfattende og kompleks i ordlyden.
Bryder mig ikke om stemplingen af kat som invasiv art, det åbner for mig lidt for meget op for fri jagt, og hjælper ikke på status, hvis kattehader får den betegnelse at sætte på katten.
Samtidig er jeg skeptisk overfor kravet om et enkelt register. Jeg synes i princippet at det skal være gratis at registre sin kat, og det tror jeg ikke bliver realistisk med krav om et register.
Hvis folk betaler for at få deres kat neutraliseret og mærket skal de ikke også betale 125,00 kr. oveni for registreringen.
Jeg siger ikke at jeg ikke ender med at skrive under, men blot at der for nogen kan være nogle knaster.

Lone, det er der fuld forståelse for :slight_smile: Jeg var heller ikke specielt hot på ordlyden invasiv art, men jeg ville ikke lade det stå i vejen for at der rent faktisk skete noget, i det mindste et forsøg - og det har ingen indflydelse på selve loven :slight_smile: Der har været snakket alt for meget gennem årene og handlet alt for lidt, fordi dyreværnsorganisationerne hurtigt kommer til at stå lidt i vejen for sig selv. Ingen af os har nogensinde været i tvivl om at det stadig ville blive svært at komme nogen vegne - men uden et forsøg ender det bare med det samme det altid har endt med - ingenting. Det SKAL forsøges - og uanset hvem eller hvordan teksen ville blive skruet sammen, så vil der altid være nogen, der ville foretrække at der stod noget andet, og det er OK :slight_smile: Og jeg er såmænd også løbet ind i enkelte, der har nægtet at skrive under fordi den eller den står som forslagsstillere - så har man virkelig misforstået hvad det drejer sig om :wink:
VH
Susanne

I forslaget gør man opmærksom på at det er et oplæg og ikke en endelig udformning. Jeg er enig med dig i at ordlyden om at katten er en invasiv art er problematisk og bør ændres, det er ikke kattenes skyld at de er endt i Danmark og nu er man nødt til at betragte den som en del af dansk fauna både i vild og tam tilstand men der er behov for at regulere det. Der er også lagt op til at dyreværnsorganisationerne skal bidrage til udformningen af loven, hvilket jeg synes er godt og jo vi skal kun have et katteregister, det vil være umuligt at administrere 2 eller flere, det er ikke meningen. Og hvorfor i alverden skal man ikke lægge 125,00 ligesom ved hunde? Jeg synes i stedet at man skulle overveje tilskud til neutralisering af katten, så folk får gjort det.
Jeg håber du skriver under, når man kigger på hundeloven, så ser man at den er revideret flere gange, det bliver nok svært at ramme plet i første hug, men det er vigtigt at få det taget op.