Årets havetråd 2018

Jeg fik i weekenden rundet Heides planteskole og købe lidt til både min mors have og min altan.
Fik en ny rose med hjem, et par krydderurter og en ny vandkande :tihi:

Utroligt, så glad man kan blive af at komme hjem fra weekend og bare SE hvor meget alting gror på få dage :smiley:

!
Men pæon, som står alt for småt, men kommer igen hvert eneste år alligevel :stuck_out_tongue: Den hader at blive flyttet på, så jeg har opgivet at flytte på den.


Kattenes græs kommer så fint :smiley:


Mine rosa super star her mega travlt for tiden og det har skovmærke i bunden også. Den balje bliver mere og mere præcis som jeg havde håbet på :smiley: helt lysegrøn i bunden med mine yndlingsroser i mellem.
Det er ikke til at se, at de blev klippet ned for godt en uge siden. De gror og skyder så det er helt fantastisk.


Min nye vandkande! Det er fjollet at være så glad for en vandkande, men min gamle havde ikke spreder på og den var for lille. Jeg gik frem og tilbage og hentede vand konstant. Nu har jeg alligevel 5 liter at gøre med ad gangen :smiley:


Min nye rose står år fint for enden af de buksbom.


Det er en sød lille rose, den bliver bare lille og tæt, fin hvid og god til afskæring. Jeg skal så lige have læst lidt op, hvad det betyder den er en polyantarose.


De små skovmærke mellem buksbom klarede også flytningen. Den balje er jeg helt godt tilfreds med nu :smiley:


Mine nye krydderurter - timian (ENDELIG fandt jeg en) og blåbær salvie.
Så skal der laves mad med friske krydderurter :smiley:


Og altangræsplænen er nu stort set vokset helt tæt :smiley: jeg er vildt imponeret - jeg elsker græs og det er altså lidt hyggeligt med græsplæne på altanen.
(Den skjulte bagtanke er også at det kan hjælpe lidt med renlighedstræning af hvalp :ups: )
Nu skal jeg vist have lavet flere små græsplæner til den anden altan :smiley:

3 Synes om

Møgvejr :hmpf: :skrige:

Har brugt halvanden time på at redde, hvad der nu kunne reddes :knotten:

en sæk cement på nederste hylde eller skru det ind i væggen.
Det er nok ikke sidste gang det kommer til at blæse… :wink:

2 Synes om

Plantekasser vendt rundt (dog kun jorden…) og lidt nyt fyldt på.
Bedafgrænsning sat op og mit kålbed gravet og jordforbedret.
Sværdliljer sat i trekant bedet.
Altsammen godkendt af Joy.

Sværdliljer er det andre kalder gladiolius. Det var en salgsannonce fra BoGrønt for en del år siden. Jeg så nogle sorte sværdliljer og syntes de var ret spændende. Tog i butikken og kiggede rundt og kunne ikke finde sværdliljer nogen som helst steder. Havde katalog med og viser dem annoncen og de siger “nååee gladiolus” nej siger jeg “sværdliljer” de siger “det hedder de ikke det er bare noget smart de kalder det i kataloget” :dokdok:
Jeg købte alligevel og de vidste sig at være meget langt fra sorte. De er flotte dybt blålilla, men ikke i nærheden af sort. Jaja whatever :slight_smile: De blomstrer fint hvert år og i år er 5. år.

Det begynder at ligne en have nu.

Det er bark jeg har mellem højbede og kålbedet her i forgrunden. Jeg har superfed lerjord og hvis jeg har græs i den øverste gangsti, så smatter det hele sammen. Det er godt nok trist med bark, men hellere det end at skvatte på en smadderglat sti.

4 Synes om

du må hellere binde det godt fast…de lover hård kuling …

Jeg synes de er smukke :slight_smile: Mine er de alm. og nogle der ligner, men er mindre :slight_smile: Men det er viiirkelig mærkeligt at have påskeliljer nu sammen med alt det andet der skyder, helt forkert miks… :rolleyes2: Mit hoved kan i hvert fald ikke finde ud af det…

Her har jeg i øvrigt også kunnet glæde mig over at de brombær-hindbær miks vi satte et par af sidste år (de var ret sølle da de røg i jorden) også har klaret vinteren, troede ellers den ene var helt død, men den skyder alligevel nu :slight_smile:

Og ja, mht Hortensia så har vi haft en udenfor i en 8 vintre, og den trives. Den står op af husmuren, og når jeg husker det så får den lige noget beskyttelse i form af grangrene :slight_smile: Den har det i øvrigt meget bedre om sommeren efter den står mere i skygge af en kraftigt voksende rose jeg købte for et par år siden. Hortensiaen blomstrer meget mere efter den er kommet til :slight_smile: Havde godt bemærket den ellers nemt blev lidt for sveden om sommeren, så rart rosens placering hjalp

Det var også, hvad jeg fik at vide, da jeg skulle købe en azalea/rhododendron - at direkte sol ville svide blomsterne af og afkorte blomstringstiden meget.

1 Synes om

Hvis det skal være HELT korrekt, så er sværdlilje faktisk ikke gladiolus - det er et ord man bruger om Iris. :slight_smile: (Selvom nogen bruger det om begge dele).
Gladiolus er generelt ikke vinterhårdfør på vores breddegrader - selvom man KAN være heldig, at de overlever, hvis de er placeret et beskyttet sted.

Ingrid…de to nye træer der…står de ikke MEGET tæt? Hvis det er en Magnolia soulangiana, du har købt, så bliver det jo et STORT træ med tiden… :wink:

Når jeg skal være ærlig, har jeg selv tænkt samme tanke - altså at de står for tæt. EFTER jeg havde plantet dem. Inden jeg plantede dem, kunne jeg selvfølgelig ikke se det.

Men jeg har det altså sådan nu, at jeg tænker: F*** it, nu står de der, og så må vi se, hvad der sker. Det værste, der kan ske, er vel, at jeg må flytte paradisæblebusken - eller at den går ud.

Jeg skal så sige, at jeg af planteskolen er blevet forsikret om, at man sagtens kan holde magnoliaen lav ved beskæring, men det kan jo godt være, den kan finde på at brede sig en del ud til siderne så. Sådan er det jo, når man er totalt uvidende. Det kan godt være, man stiller nogle spørgsmål, men det er ikke altid de rigtige :slight_smile:

Lige nu kan jeg ikke finde de skilte, træerne kom med. Jeg mener ikke, jeg har smidt dem væk, men måske har jeg. Og jeg husker ikke, om det er en magnolia soulangiana.

Nu går der altså en del år, før de træer kommer op i størrelse … så højst sandsyneligvis bliver det slet ikke dig, der skal tage sig af problemet, skulle det vise sig :wink:

1 Synes om

Den tanke har jeg også tænkt, hehe :slight_smile:

2 Synes om

Imorgen satser jeg på at det her er blevet til det helt store rød-gule farvehav. Normalt er jeg slet ikke til de farver, men lige præcis her med tulipanerne går det,… og de er fantastiske når de står i fuldt flor!

6 Synes om

Hvor fylder du benzin på :thinking:

mine ‘sværdliljer’ haha bliver gravet op hver efterår, renset og opbevaret tørt og køligt. Bliver så plantet igen når jeg syntes det er tid. Det er tid ca når jeg planter georginer.

Den kører på kaffe og chokolade :grinning:

2 Synes om

Der blev lige handlet det sidste ind i dag - lønnen går ind på mandag og det er helligdag i morgen :wink:

4 Synes om

Jeg vil gerne have nogle buske eller i hvert fald store, fyldige, halvhøje planter, der kan stå af sig selv, foran min terrasse. Jeg kiggede i Plantorama den anden dag og syntes, at udvalget var forholdsvis begrænset. Men jeg kan måske heller ikke nødvendigvis se potentialet i de små potter :slight_smile:

Det sidste kriterium er, at de skal være blomstrende. Også gerne i sidste halvdel af sæsonen. Det meste af det, jeg har lige nu, er noget, der blomstrer i første halvdel.

Jeg er åben for forslag, også til et godt website for den slags.

Så er havearbejdet udført - jeg mangler kun at få fat i en staude der skal stå i skygge. Fantastisk vejr at arbejde i, solen skinner, men vinden tager toppen - så lige vejr som jeg foretrækker det :+1:

Ha’ en dejlig weekend alle sammen :cherry_blossom::rosette::rose::wilted_flower::tulip::sunflower::blossom::hibiscus::bouquet::+1::sunny:

Ps. Og så nogle ENORME larver, ved nogen her hvad det er for nogle?

Pss. Og så lige en dum kat der fik snoet sig temmelig meget ind i et træ!

5 Synes om

Sikke en idyl :heart_eyes:
Det ligner gåsebillelarver du har der.

1 Synes om