Tanker i september

Jeg kan anbefale at slå et par græsplæner. Jeg har også frosset hele dagen, men nu har jeg det for varmt :hoho: Dog er der stadig kun 19 grader inde i huset, så det skal nok gå over igen. 17-18 grader har der været det meste af dagen. Altså herinde.

Men nu bliver det sommer igen et par dage, og det er allerede begyndt hernede på Midtfyn.

1 Synes om

Hahaha, mon jeg vil få varmen på samme måde ved at køre en plæneklipper på altanen x antal gange :thinking: :joy:

Jeg tog den hyggelige løsning. Først en kop the. Så benene op i sofaen, tæppe på og en killing, der kom og smed sig på mine lår og så nappede vi en lur på 45 minutter. Det var dejligt, hyggeligt og varmt :heart_eyes: :heart: :joy:

Jeg glæder mig til nogle dage med varmer vejr :slight_smile:

2 Synes om

Altså det, der var vattæpper, da JEG var barn, var sådan nogle her:

Tunge, klumpede tæpper - som virkede til at være fyldt med decideret bomuldsvat - de kunne i hvert fald ikke tåle at komme i en vaskemaskine - det lærte jeg på den hårde måde, da jeg arvede alle min mormors eksemplarer. :open_mouth:

1 Synes om

Det var synd - med din mormors tæppe.

Du har ret, sådan så de også ud i min barndom :slight_smile: Og det er helt sikkert ikke et tungt og klumpet tæppe, jeg leder efter. Men princippet er jo nok det samme - det er bare noget andet fyld, der er i dem, jeg leder efter. De to, jeg har, som er bomuld, de er nemlig tunge.

1 Synes om

Så kan der ikke fortrydes uden det bliver dyrt :joy::sweat_smile:
Købsaftalen gennemlæst, ubegribeligt godt forsikringstilbud taget i mod, underskrevet det hele og sendt til ejendomsmægleren! :smiley:

Per 1. januar 2019 bliver det her mit helt eget! :smiley:


Bag huset er en græsplæne-have på næsten samme størrelse, så der bliver masser af have, der skal planlægges :smiley: Godt der er en mindre anlægsgartner gemt i min mor :stuck_out_tongue:
Og de grantræer skal NEEED! :stuck_out_tongue: De er nemlig mine nu, så de ryger ned, når lige vi kan aftale med landmanden at vælte dem ned over hans mark. :slight_smile: (de stikker ALT for langt ind i haven… så der skal plantes hæk eller laves stakit til læ i stedet for - der står nemlig altid en ond vinter-storm ind fra den kant :slight_smile: )

23 Synes om

Bortset fra, at det ser ud til, at du får loft til kip (som i mine øjne er noget, fanden har skabt på en dårlig dag) ligner det et dejligt hus :smiley:

Der er “heldigvis” ikke loft til kip, men et lille ubehjælpeligt loftsrum med saksespær, hvor der ALDRIG skal sættes ting op på :slight_smile: Den loftslem skal males hvid og den eneste grund til at jeg ikke blænder den totalt er, at man skal kunne komme derop ifm. el-arbejde og tjekke for fugt nu og da :slight_smile: men stang til at åbne derop osv. skal gemmes langt væk :tihi: jeg har loft-fobi, så jeg skal aldrig aldrig aldrig selv derop om jeg kan blive fri!

Jeg kan godt lide den luft et loft til kip giver, men det er svært at sætte f.eks. kradsetræer til loft :stuck_out_tongue: så det er både godt og skidt, at der ikke er loft til kip :slight_smile:

Luft og lys er det eneste positive, jeg kan sige om det. I alle andre henseender er det noget skidt. Min stue er f.eks. ikke blevet malet siden jeg flyttede ind for 14½ år siden. Det kommer til at koste en maler med et stillads, før det bliver gjort og selvom den ikke er stor, er det bare rætti dyrt :frowning:

1 Synes om

Grantræerne er ikke kønne. Men de beskytter mikroklimaet i haven. Sarte vækster såsom frugttræer vil få det hårdt ved uhindret blæst fra nord. Der skal et stort hegn til at erstatte træerne.

En stor syrenhæk! Her på Fyn består (næsten) alle læhegn af syrener, og det ser ud til at fungere rigtig fint. Noget kønnere end grantræer, og de vokser pænt hurtigt.

3 Synes om

Endnu en gang tillykke med huset. Det ser rigtig fint ud.

1 Synes om

Lige præcis :slight_smile: der skal et rigtig grundigt læværk op.
Risikoen ved træerne er, at de nu har nået en størrelse, at hvis de vælter, så er det ned i huset. :confused: og faktisk også nået en størrelse hvor risikoen er der - især hvis vi begynder at klippe ind i dem for neden. Og i betragtning af hvor langt de går ind i haven, så skal der fjernes noget, og faktisk helst det hele :slight_smile: overvejer kraftigt at lave et 180 plankeværk op langs hele kanten som læ og afskærmning :slight_smile: det vil også gøre det lettere at indhegne senere :tihi:

alle andre rækkehuse i det kvarter i yderrækken har fældet deres træer i for flere år siden. Nu har jeg fået alle de gamle originalpapirer med lokalplaner osv. derfra.
De blev faktisk i sin tid plantet som ammetræer for andre hækplanter, og så skulle de væk efter 3-4 år…de overgroede så bare de hæk-planter de stod som ammer for og blev til læhegn i stedet, og det her er så sidste hus der aldrig har fået dem fjernet - før nu :slight_smile: for de ryger lige så snart det giver mening ift, at marken lige skal have en overflade, der kan tåle det :slight_smile: det er ikke så god nabostil at vælte dem ned over nyspiret mark :tihi: især fordi mine forældre er næsten-nabo til landmanden der ejer marken og jævnligt mødes med dem privat :hoho:

I øvrigt er de ikke mere end 7-8 meter høje, så de kan fint lægges ned på din græsplæne. Enkeltvis, så det ikke bliver til mikado. :laughing:

2 Synes om

Jeg ville ellers foreslå at opstamme træerne i stedet for at fælde - men kan læse, at det ikke er en mulighed. :grin: Mht. plankeværk, så er det altså ikke lige så godt ift. læ som beplantning er. Det er noget med, hvordan vinden brydes og bevæger sig. Vind dæmpes mere effektivt, når der er mange små ting - altså blade - til at bryde farten. Og der kan nemt opstå ekstra bevægelse på din side af plankeværket, da der kan dannes noget…undertryk, må det være… :thinking: Har engang fået tegnet og fortalt principperne af en havearkitekt, derfor ved jeg det. :laughing: Så altså - det er bedre med en ‘gennemtrængelig’ ting (som i buske/hæk/træer) end en fast flade (som i plankeværk). :slight_smile: Men måske kunne du tænke i en kombi? :thinking:

Opstammede træer af den type er et no go på en nordvest vendt side i Thy :tihi: Jeg har set tilpas mange træer af den størrelse blive samlet op af vinden i samme sekund man begynder at klippe i bunden af dem :confused:
Vinden tager fat i toppen, snurrer dem rundt og løfter hele toppen af træet 20-50 meter som var det ingenting…

Der er mange måder at lave læ på den kant på, og pengepungen får nok også lidt indflydelse på, hvordan jeg ender med at gøre det :ups: Jeg “drømmer” om et stakit/læhegn og så et langt rododendron bed hele vejen på indersiden og så lave et vildt bed på ydersiden til insekter, men det kan godt være det tager mere end en sommer at få råd til alle mine drømme for den have :tihi: :ups:
og for at undgå en ødelagt have, så er det letteste at vælte træerne ud over marken en dag, hvor den alligevel bare står som stubmark. Så skal man ikke tænke på om de liiiige lander lidt skævt ned i terrassen, de dyre roser eller ødelægger hækken eller græsplænen :tihi:
Det har min far prøvet så ofte - det første han sagde også at det letteste klart bare var, at vælte dem ud over marken næste sommer og så trække dem ud med skovspillet på traktoren. Så kunne de komme hjem i hans fyr og give et par dejligt lange varme bade til min mor :hoho: (de laver selv al varm vand og varme i huset med deres træfyr).
Han har det helt store værktøj til træfældning, så det kan gå lidt mere tjept ved at vælte dem ud over marken og save dem groft op og smide på traktoren og køre hjem i stak, i stedet for at stå og fedte med det inde i en lille have, hvor jeg er øm over for mine planter :tihi:

… og mine drømme om haven er mest bare en virkelighedsflugt - for først skal der jo lige rives et gammelt køkken og badeværelse ned - og sættes nyt op og males over det hele, før jeg overhovedet kan flytte ind i det :tihi:
… og bør kraftig overveje om jeg ikke fra start skal spare sammen til at rykke de gamle gulvtæpper af i soveværelse og ekstraværelset og så lægge et klikgulv. Gulvtæpper - YDRK! :ups: alt andet må næsten være bedre! :ups:

2 Synes om

Bonderøven har også forklaret det engang, han var i gang med et hegn. Det blev lavet, så det brød vinden, men ikke stoppede den. Jeg husker ikke helt hvordan. Måske var det noget med at have tværbrædderne skiftevis på hver side.

2 Synes om

Tæpper er mega adgrhh i min verden. Andres gamle tæpper ville være total max ulækkert og de skulle bare smides på bålet inden jeg satte mine fødder i et nyt hjem.

Jeg stemmer for klikgulve til enhver tid.

Pøj pøj med projektet😁

1 Synes om

Vi skal til at affalds-sortere i Næstved Kommune og skal have nye affaldsspande at sortere i … de spande syntes kommunen åbenbart var en god idé, at fordele skramlende, kl. 6 i morges i min lille by :tired_face::sleeping:

Vi aka jeg er ved at smårenovere toilettet i værkstedet. Idag står den på maling og hvis det bliver ordentligt tørt også montering af ny vask og blandingsbatteri.
Jeg kan kun sige at det er godt jeg har det rimeligt cool med edderbasser også dem der kan trampe :hushed:

4 Synes om

Ellers må du pudse Brian på dem :wink:

1 Synes om